Založ si blog

O zamilovanosti (a všetkých sladkých katastrofách, ktoré spôsobuje).

Bola som zamilovaná…. jeden, dva, tri, štyri, desať, dvadsať…  x krát.  Tak naozaj, že to otriasalo mojou bytostnou podstatou a duša bola ochotná uletieť z tela, len dva, možno trikrát. 

Moja prvá láska – tá najväčšia, celoživotná,  vydolovala zo mňa prvú zamilovanú báseň. Písala som ju, keď som mala šestnásť.  Ešte aj dnes mi máta v hlave, pred spaním, aj keď si z nej už pamätám iba časť. Znie takto:

 

     Zahas ma ako cigaretu,

     Ale ma nezlom na dvoje…

     Kým sa mi do snov tiene vpletú,

     Ešte mi vzopni srdce k letu.

     Nech teda je už, ako je.

 

A adresát, pre ktorého som tú básničku napísala? Život…  On sa stal mojou najväčšou láskou, dával mi najväčšie dary. Mal všetky atribúty rozmaznaného milenca. Bol vrtošivý, občas žiarlivý – keď sa mi do snov priplietla iná láska, občas sebecký a občas veľkorysý. Napriek tomu ma pevne držal v dlaniach – a vlastne ma drží až dodnes. Nepustil ma, nech prišli akékoľvek bolesti, sklamania, slzy z rozchodov, strácaní, aj chuť umrieť – držal ma tak tuho, že mi zostali odtlačky – na duši.

 

Žiadna iná láska, ktorá prišla po ňom, nebola taká veľká. Aj keď zamilovanosti bolo viac než dosť. Lások vášnivých aj krotkých,  dovolených aj zakázaných.

Jednej z tých zakázaných som napísala ďalšiu báseň:

 

     Zakazuješ si ma. Zakazujem si ťa.

     Láska aj tak padá cez deravé sitá.

     A tak veľmi mätie. A tak veľmi bolí.

     Stále zbiera dúhu zo zrniečok soli.

 

     Zakazujem si ťa. Zakazuješ si ma.

     Mrznú vo mne ohne, horí biela zima.
     Nič nám nezostalo z lásky zakázanej.

     Iba smutná túžba a jej ticho slané…

 

Zakázané lásky bolia. A horia. Ich plameň je vášnivý. Vzbĺkne, ako podpálená slama. Ale tak ako slama – raz aj zhoria. Zhoreli aj tie moje. Nič z nich nezostalo. Dokonca ani popol.

Zostala len tá jediná. Prvá a posledná.

Láska k životu.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Súd poslal zakladateľa kryptomenovej burzy FTX na 25 rokov do väzenia

28.03.2024 17:13

Pred kolapsom v novembri 2022 bola druhou najväčšou kryptomenovou burzou na svete.

Crocus, Moskva, Rusko, teroristický útok

Teroristický útok si objednali Ukrajinci máme dôkaz, tvrdí Moskva. Nezmysel, opakovane sme vás varovali, reaguje USA

28.03.2024 16:36, aktualizované: 16:48

Za útok v koncertnej sieni v Krasnogorsku na predmestí Moskvy je zodpovedný výlučne Islamský štát, vyhlásil bezpečnostný hovorca Bieleho domu John Kirby.

Tomáš Drucker

Ministerstvo školstva: Prístup k tehotným študentkám by sa novelou zákona mohol zmeniť

28.03.2024 16:17

Ako priblížili z rezortu, podľa navrhovaných úprav má VŠ povinnosť prihliadať na ich potreby, najmä pri tvorbe študijných plánov.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329166x
Priemerná čítanosť článkov: 3592x

Autor blogu