Založ si blog

O tých, ktorých milujem. ..

Mám z nich zimomriavky. Aj triašku. Vedia mi zastaviť dych v hrdle. A vohnať slzy do očí. Siahnuť na srdce.

Sú to len slová. Ale aké slová… Slová mojich priateľov. Básnikov. Občas sa mi zdá, akoby dnešná doba nemala na nich čas. Akoby mala čas iba na hrôzy  hrozby, vojnu, násilie, krv. Ich slová sú pre mňa dôkazom, že svet ešte nie je bez duše. Pretože má ich – básnikov.

 

Jožko Dzuriak

Mala som šestnásť rokov, keď som prvýkrát čítala jeho verše. Červenala som sa pri nich, aj keď neboli určené mne. No sila básnického génia tkvie práve v tom. Že aj keď je báseň lásky venovaná inej žene, vnímate ju, akoby bola písaná iba pre vás. Jožkove básne čítam stále. Stále ich mám rada. Tu je jedna z nich.

 

NA ROZLÚČKU

Ostalo Slnko,

dážď sa kĺže k Zemi.

Slová sa ticho túlia

do seba.

Myslel som:

– Bože, ako dobre je mi.

Nevedel som,

že zhasla pahreba…

Že v diaľke už

len kvety svoje pradú.

Sklonené v smútku

hľadia na vázu…

Zapúšťal som si zase

novú bradu

a nerozumel

Tvojmu obrazu.

V humne som kosil

biele margaréty.

Silný dážď padal

z neba na päste.

Nechodila si,

kým som zbieral kvety.

Zakrvavil som

oslou zápästie.

Len vietor kvílil

v pätke kosiská.

V zavretom nebi

popol zapískal

a ja som ešte

vôbec netušil,

že krv raz stuhne

v spleti mnohých žíl,

keď nadýchneš sa

na poslednú púť.

Kážu mi na tú chvíľu

zabudnúť…

Ale ja viem,

že dych sa nevráti.

Ostaneš navždy

v mojom objatí

a ponoríš sa

v tichu do ticha.

Si stále so mnou,

aj keď nedýchaš…

x    x   x

Milada Capová

Miladku poznám iba krátko. Dal nás dohromady facebook. Neviem, kto si koho pridal, či ja ju, alebo ona mňa. No jedného dňa sa mi na obrazovke objavila jej báseň. A moje srdce znovu prežívalo to zvlaštne čaro. Deja vu. Písala tak, akoby videla priamo do mňa. Do môjho srdca, mojej duše. Akoby cítila to, čo ja. Akoby plakala vedy, kedy ja. Ako keby sa smiala vtedy, kedy ja. Jej poézia je silná ako ranná káva.

Noc šumí ako morský príliv
Ale môj drahý nevie spať…
Nepokoj v jeho srdci kvíli
pod stromom,kde ho preklial had…

To moja túžba premenila
na súmrak tiché svitanie…
V slabosti zreje Tvoja chvíľa
keď k rane jazva pristane…

Tak berieš, čo ma ženou robí
berieš si moje ústa, vlasy
a dáš mi život do staroby?
Ak nás to,Bože,ozaj spasí

tak mi ber,koľko musíš brať…

Nevyzleč strom,čo pre mňa plače…
To v mojom pekle driemal pád…
to ja som mala seba radšej

to mne príď slová počítať…

Už dopraj láske v spánku ticho…
Aj mužovi, čo práve vzdychol
že pri kaplnke chradne sad…

 

 

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

Francúzsko, hasiči, požiar

V Maďarsku zomrela jedna osoba pri požiari v domove dôchodcov

28.03.2024 11:17

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli, vyšetrovanie však ešte prebieha.

Illinois, police

Útok nožom v Illinoise si vyžiadal štyroch mŕtvych a päť zranených

28.03.2024 10:46

Podozrivého muža policajti zadržali. Motív útoku nebol bezprostredne známy.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329108x
Priemerná čítanosť článkov: 3592x

Autor blogu