Založ si blog

Šťastný dukát zo Stráže

Hovorí sa, že v časoch, keď na Slovensko tiahli Turci, dal gróf Pongrác zavolať pod Želhosť najzručnejších kováčov. Chcel od nich meč, čo každého Turka porazí.

Najstarší kováč mu vraví.

„Aj by sme ukuli, pán gróf, nemáme tu však kováčske vyhne ani strechu nad hlavou. Ako máme kovať?“

Preto im dal gróf postaviť dedinu, Strážu. Odvtedy tam vraj rod kováčov neustále žil a neustále železo kul.

 

Po rokoch sa tam narodil aj zázračný kováč Jurko. Toho stretlo šťastie, ešte kým bol chlapča. Matka ho raz poslala do hory bylinky zbierať. Prišiel až k rokline, čo viedla do hlbokej skaly. Jurko chcel vedieť, čo sa v skale skrýva. Vošiel dnu. Našiel tam čudného starca s dlhokánskou bradou. Bol to sám Želhosť, vládca železného vrchu. Tomu sa zvedavé chlapča ihneď zapáčilo. Zavolal ho, aby sa usadil vedľa neho k ohňu, a začal ho skúšať:

„Ak zostaneš so mnou, dám ti všetko zlato sveta.“

„Načo by mi bolo zlato!“ zasmial sa Jurko. „Ja mám radšej horu.“

„Čože máš z hory?“ skúšal ho ďalej starec. „Iba v nej vietor píska a severáky dujú. Za zlato si však kúpiš, čo len chceš. Dom, statok i bohatú nevestu!“

„Aj keď v nej vietor píska, nevymením ju! Kam by som chodil píšťalku z brezy krútiť?“ spytuje sa Jurko. „Hora je moja priateľka. Keď je zle, ochráni ma. Keď dobre, s ňou je mi ešte ľahšie pri srdci. Je mojím domom aj statkom zároveň. A nevesty mi zatiaľ netreba.“

Starec videl, že chlapca neprehovorí. Povedal mu:

„Natiahni ruky nad oheň. Dostaneš taký dar, aký nemá žiaden kováč.“

Jurko ho poslúchol. Na jeho počudovanie ho oheň nepálil, len sa mu do rúk vliala zvláštna sila. Vzápätí sa s ním starec rozlúčil a poslal ho nazad za matkou.

Tá sa už aj bála, že sa v hore stratil. Pýtala sa ho, kde bol. Jurko jej však o stretnutí s čudným starcom nič nepovedal.

Prešlo pár rokov. Keď Jurko dozrel na mládenca, prikázal mu otec, aby zobral do rúk kladivo a pustil sa do kovania. Dal mu ukuť zopár dukátov. Jurko bil do nákovy od skorého rána do neskorého večera. Nevedel, že dukáty, ktoré vyšli spod jeho kladiva, majú zvláštnu moc. Ten, kto si ich vložil do vrecka, už nikdy netrel núdzu.

Po čase si však ľudia všimli, že Jurkove dukáty sú akési iné. Akoby samy lepili na seba ďalšie mince. Zvesť o zázračnom kováčovi sa rozletela po šírom okolí. Dostala sa aj do Budína, na kráľovský hrad. Tam sa o kováčovi dozvedel sám kráľ. Rozhodol sa, že si aj on dá u neho ukuť kráľovské dukáty Po kráľovi prišli aj ďalší šľachtici.

 Z Jurka sa stal zámožný a bohatý kováč. Oženil sa a kúpil si statok. Bohatstvo mu však pomútilo rozum. Chcel ho mať ešte viac. Preto neprestajne kul.

Raz, ako tak opäť stál vo vyhni, dovysoka sa zdvihli plamene a vyšiel z nich Želhosť, vládca železnej hory. Povedal mu:

„Ej, Jurko, Jurko, zabudol si na to, čo si mi kedysi vravel. Za to, že sa ti zlato začalo viacej páčiť ako hory naokolo, vezmem ti dar, ktorý som ti v detstve dal.“

Fúkol na Jurkove dlane. Tie sa hneď začali triasť. Odvtedy Jurko nevládal zdvihnúť kováčske kladivo.

 

Povráva sa však, že dukáty, ktoré ukul, sú šťastné. Ten, kto ich nosí, bude mať vždy dostatok peňazí. No nesmie nimi platiť, iba ich opatrovať v mešci. Potom sa na ne samy od seba ďalšie groše nalepia.

Pár Jurkových dukátov je vraj ešte vždy zakopaných kdesi pri Stráži. Ukryl ich tam sám Želhosť pre prípad, že by sa našiel ktosi, kto by ich veľmi potreboval.

 

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1333643x
Priemerná čítanosť článkov: 3604x

Autor blogu