Založ si blog

Ženatý kňaz a moje ďalšie (nielen) zakázané vášne

Už dávno som nemala také zaprášené ruky ako teraz.  Ukazováčikom utieram prach z chrbta knihy a obzerám si názov na prebale. Sedím uprostred papierovej hory, sklenené dvierka na skriniach sú dokorán roztvorené, police prázdne.

Predvčerom sme domaľovali.

Včera som vyumývala skrine, vyleštila ich. Knihy z políc museli ísť von. Ležia porozkladané v dvoch izbách aj v kuchyni, na dlážke, na sedačke, na konferenčnom stolíku, aj na parapetoch. Po jednej ich beriem do rúk. Je v nich celý môj život. Rozprávky od Boženy Nemcovej – tie mi čítaval brat Karol, keď som mala päť rokov. Hneď vedľa je Nevedko, moja prvá knižka, ktorú som prelúskala sama. Tom Sawyer od Marka Twaina, aj jeho Huckleberry Finn.  Chalúpka Strýčka Toma.   

Neviem, koľko som mala vlastne rokov, keď mi prvýkrát zakázali čítať. Desať, jedenásť? Otecko si všimol, že mi slabnú oči a pripísal to na konto množstva kníh, čo som si nosila z knižnice. No moju túžbu po knihách žiaden zákaz nepremohol.

Ten druhý prišiel neskôr, keď som sa vydala. Láska je slepá. V jej zápale som si nevšimla, že v živote muža, ktorého som si vzala za manžela, knihy nemajú miesto. Presnejšie povedané, niektoré mali: náboženské a teologické. V tých časoch som však už mala vybudovanú veľkú knižnicu – priniesla som si ju do manželstva ako veno. Za slobodna som všetky svoje obľúbené knihy kupovala v antikvariáte. A po vydaji som ich mala zrazu plnú obývačku.

Jedného dňa som zistila, že moje milované knižky sa strácajú. V policiach ich bolo zo dňa na deň menej. Prišla som na to tak, že som si chcela prečítať prvý diel severskej ságy, ktorú napísal Gulbranssen Trygve – Zo smrtnej hory fúka.  Robila som si na ňu zálusk už dlhší čas, no kým deti nosili plienky, sa mi príliš čítať nedalo.  Potom jej zrazu nebolo. Prehádzala som celú knižnicu  a vtedy som prišla na to, že mi chýbajú aj iné knihy. Zamilované – Quo Vadis od Henrika Szienkewicza, Hriech pátra Moureta od Emile Zolu, a ďalšie…

Manžel ich jednoducho vyhodil. Vytiahla som ich zo smetiaka a dala ich nazad do políc. O dva týždne boli v pivnici. Aj odtiaľ som ich doniesla. O mesiac na to som bola svedkom toho, ako pár ,,veriacich“ pálilo moje knižky v domácom vykurovacom kotli. Dôvod? Vraj boli nositeľmi zlého ducha…

Keď som po rozvode túto skutočnosť opisovala niektorým svojim známym, neverili mi. Že knihy sa pálili za Savonarollu…  Nuž, žiaľ, ešte aj dnes sú na Slovensku spoločenstvá a sekty, čo podaktoré knihy považujú za škodlivé a zbavujú sa ich takýmto spôsobom.

V svojom živote som mala niekoľko zakázaných kníh. Z väčšiny sa stali moje osudové lásky. Je ňou Ženatý kňaz , alebo Vtáky v tŕni, či už spomenutý Hriech pátra Moureta… Majú niečo spoločné. Hovoria o utrpení, ktoré prináša prestúpenie zaužívaných konvencií, ale aj o vnútornej slobode, o odvahe skúsiť niečo, čoho sa iní boja, čo je pre iných tabu…

Možno práve preto sa stali mojimi knižnými vášňami.  Možno práve preto som si ich znovu zohnala, napriek plameňom, ktorý im ešte pred pár rokmi hrozil.

Všeličo sa zmenilo. S ľuďmi, čo pálili moje knihy, sa už dávno nestýkam. Pravdupovediac, vyhýbam sa im ako moru. A slobodu, ktorú som vyčítala z tých zakázaných stránok, vychutnávam plným dúškom.

Teraz  sedím medzi nimi, hladím ich chrbty prstami, zamazanými od prachu a usmievam sa. Spomínam pri tom na všetko, čo sme spolu prežili. Knihy z detstva. Knihy, darované z lásky. Knihy, ktoré som celé roky zháňala – Skazu Faeny. Alebo Kosmasovu kroniku. Knihy, moje priateľky.

 Kým ich odložím nazad do vyumývaných a vyleštených políc, chcem si ešte medzi nimi trochu posedieť a zaspomínať. Som s nimi proste silnejšia. Bohatšia o všetko, čo  som z nich vyčítala.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1333995x
Priemerná čítanosť článkov: 3605x

Autor blogu