Založ si blog

Slávke s pozdravom… Milan Rúfus

Znovu mám roztvorené sklenené dvierka na skrini a vyberám. Papiere, listy, obálky. Maľovanie chalúpky nemá konca kraja… Tentokrát prišla na rad moja pracovňa. Strieborná kráska na mojom stole sa tvári rozpačito, bielo žmurká rozsvietenou obrazovkou, hádam aj trochu žiarli. Dnes na ňu nemám veľa času, aj keď sa sem tam pozerám, čo sa deje na blogoch. Viac ma však ťahá k papierom. Triedim ich, nazerám do nich… Je ich úctyhodná kôpka.

Mám vo zvyku hádzať papiere do jedenj veľkej krabice, s ktorou robím poriadok tak raz za pol roka. V bielobe papierov som zrazu uzrela čosi modré… Malú knižočku. Útlu, tenučkú… Sama neviem, ako sa sem dostala. Možno pri podobnej chvíli, ako teraz. Robila som si poriadok a zároveň som čítala.

Knižočka je v mierne dezolátnom stave. Má rozpadnuté vnútro a zopár listov trčí von. Vôbec sa za to nehanbím. Je to totiž dôkaz, že bola často držaná v rukách a čítaná. Na obale je vtáčik s roztiahnutými krídlami. Nad vtáčikom nápis: Modlitbičky…

Otváram ju… Prvé, čo mi padne do očí, je venovanie: Slávke s pozdravom… Milan Rúfus. A hneď sa mi tlačia do očí slzy… Spomínam si, ako sme túto knižku dostali. Bývala som v Starej Turej a majster Rúfus k nám prišiel na návštevu. Priamo domov. Do malého, trojizbového bytu. Hodinku pred besedou, ktorú som mala moderovať. Neprišiel sám. Došla aj jeho dcérka Zuzka a manželka Magduška. No nielen oni… Spolu s ním vkročila do nášho bytu tá zvláštna atmosféra jeho básní, krehká a nežná, plná vnútornej harmónie. Daroval mojej Slávke svoje Modlitbičky. A napísal jej venovanie…

Veľakrát sme si z nich čítali a spomínali na to, ako sme s majstrom popíjali čaj. Jahodový… Slávka vyrástla a majstra už niet. No tá knižočka, ktorú práve držím v rukách, mi bude navždy pripomínať, ako zazvonil pri dverách nášho bytu.

Tichý, pokorný, ako jeho básne…

Mnohé veci mi neskôr život vzal aj dal. Ale táto chvíľa patrila k jedným z najvzácnejších.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Čína Filipíny Juhočínske more lode

Čína a Filipíny sa vzájomne obvinili z eskalácie napätia v Juhočínskom mori

28.03.2024 14:07

Loď čínskej pobrežnej stráž v sobotu zablokovala filipínske zásobovacie plavidlo, poškodila ho vodným delom a zranila pri tom troch filipínskych vojakov.

medveď, Liptovský Mikuláš

Medveďa, ktorý útočil v Liptovskom Mikuláši, našli s pomocou dronov do 1,5 hodiny

28.03.2024 13:53

Počas monitorovania medveďa bolo s dronmi nalietaných približne 74 kilometrov.

česko rusko ambasáda

Proruská špionážna sieť útočí proti EÚ: Poľsko a Česko spustili vyšetrovanie, majú zistenia týkajúce sa Slovenska

28.03.2024 13:50

Poľská kontrarozviedka (ABW) vyšetruje činnosť proruskej špionážnej siete zameranej proti členským štátom a orgánom Európskej únie.

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329135x
Priemerná čítanosť článkov: 3592x

Autor blogu