Založ si blog

Starozákonné pravdy, polopravdy, omyly – alebo aj vedomé klamstvá a lži kňazov? (1)

S príbehmi zo Starého zákona, respektíve s celou Bibliou, som sa stretla až v dospelom veku. Konkrétne, keď som mala dvadsaťjeden rokov. Vyrastala som v ateistickej rodine – a tak literatúra tohto druhu bola mimo môj dosah. Ani som po nej sprvu netúžila. Stačili mi rozprávky, čo mi po večeroch rozprával otec. S vekom však rastie apetít, aj ten čitateľský – a tak napokon prišiel čas, keď som zatúžila aj po Knihe kníh.

 

Bolo to v čase, keď som chodila na vysokú školu. Patrila som k tým typickým bratislavským rebelkám, čo chcú mať vždy to, čo je zakázané. Nuž a Biblia v tých časoch patrila k podpultovému tovaru.  Dostala som ju do daru od niektorého zo svojich priateľov. Povedal mi, že ju kúpil v baptistickom kostole, kde je voľne na predaj. Pamätám sa, ako som si ju ostentatívne vytiahla v kaviarni – a čítala som ju. Zhodou okolností som tam vtedy sedela so Štefanom Moravčíkom, známym slovenským básnikom. Pochválila som sa mu so svojim vzácnym úlovkom. Ešte aj dnes  mi v hlave občas zazvoní jeho odpoveď, zvyčajne vtedy, keď znovu beriem Bibliu do rúk a listujem v nej.

,,Je to dobrá kniha, ale ber ju s rezervou a nedaj sa strhnúť teologickými výkladmi, skúmaj ju vlastným rozumom. Nie všetko, čo je tam napísané, je pravda…“

V neskoršom životnom období som sa ocitla v spoločnosti, kde bola Biblia alfou aj omegou každodenného života, vstávalo sa s ňou, jedlo, pilo, aj sa s ňou chodievalo spať.  Moja osobnosť sa vtedy ocitla pod veľkým tlakom, pretože sa odo mňa vyžadovalo, aby som ju brala ako absolútnu pravdu – a s absolútnym rešpektom.  Tento postoj však vytlačil z môjho života množstvo ďalších zaujímavých kníh, ktoré protirečili Biblii – a ktoré boli v spomínanej spoločnosti takpovediac zakázané. Patrila k ním aj kniha Zenona Kosidowského – Čo rozprávali proroci. Je to už takmer pätnásť rokov, čo som sa vymanila z vplyvu spomínanej cirkevnej spoločnosti – zmenil sa môj pohľad na Starý zákon. Dnes ho beriem ako zaujímavý súhrn historických udalostí, z ktorých mnohé majú pravdivý základ. Niečo však vo mne zostalo. Zvedavosť. Na tie knihy, ktoré oponovali výkladu starozákonných zázrakov a ponúkali aj iný pohľad, nielen ten teologický.  Zenona Kosidowského a jeho ,,Čo rozprávali proroci“ som si zohnala až teraz a s chuťou som sa pustila do čítania. Prekvapil ma svojimi tézami.  Nezostalo mi nič iné, len sa pozrieť na známe starozákonné udalosti  bez závoja teologických interpretácií a porovnať si ich s výsledkami najmodernejších výskumov.

 

POTOPA

potopaJedným z najznámejších príbehov, ktorý je hneď na začiatku Biblie, je potopa.  Znie takto:

Potomstvo Adama a Evy postupne zaľudňovalo zem. Ale ľudský rod bol poznamenaný biľagom prvotného hriechu. Ľudia sa navzájom vraždili v neustálych vojnách a okrádali. Zem bola plná násilia a zločinov. Jahve oľutoval svoje dielo a bol veľmi skormútený nad zločinmi ľudského rodu. Rozhodol sa zahubiť všetko, čo žilo na svete, ľudí aj zvieratá, aby učinil prietrž neprávostiam. Pomedzi hriešnikov iba Noe, muž bohabojný, našiel milosť v Pánových očiach. Boh sa rozhodol ušetriť iba jeho, jeho troch synov so ženami a po jednom páre zo všetkých zvierat, aby sa mohli znovu rozmnožiť. Noe vošiel do archy a so všetkými sa tam zavrel. Po siedmich dňoch sa pustil prudký dážď, ktorý trval štyridsať dní a štyridsať nocí…

Zápis o potope je jeden z najstarších v Starom zákone a dlho sa jeho autorstvo pripisovalo hebrejským kňazom,  ktorí tvorili  v Mojžišových dobách vládnucu vrstvou židovského národa.  Je zasadený do hebrejského prostredia – a udial sa jednému z praotcov monoteistickej viery v Jahveho, Noemu.  Zdá sa však, že hebrejskí kňazi boli obyčajní plagiátori a príbeh o potope ukradli z ešte dávnejších dôb – sumerských.

Až do polovice 19 storočia sme o Sumeroch vedeli len málo a poznatky o ich kultúre, umení, či vede boli skúpe. Až archeologické vykopávky, robené vo väčšom rozsahu, odhalili veľkosť a bohatstvo sumerskej civilizácie. Vykopali sa také metropoly, ako Babylon, Ninive, či Úr.  Našlo sa tisíce tabuliek, popísaných klinovým písmom. Tieto tabuľky pozostávali z historických kroník, diplomatickej korešpondencie, zmlúv medzi vládcami, ale aj mýtov a náboženských legiend. Bol medzi nimi aj najstarší epos ľudstva o sumerskom hrdinovi Gilgamešovi. ,,Sumerskú“ potopu objavil pracovník Britského múzea v Londýne, Georg Smith, ktorý sa v sedemdesiatich rokoch  19 storočia pustil do lúštenia klinových tabuliek, čo sa našli v Ninive.  V príbehoch o Gilgamešovi a jeho putovaní našiel aj fragmenty rozprávania o potope, ktoré sa zarážajúco podobalo na starozákonnú, biblickú verziu.  Zenon Kosidowski o práci Georga Smitha píše:

,,Keď svoje poznatky zverejnil, strhla sa búrka protestov najmä medzi svätuškármi viktoriánskeho Anglicka, ktorí sa nedokázali zmieriť s tým, že biblický zápis o potope nie je originál, ale mýtus, prevzatý od Sumerov.“

Zdá sa, že aj iné príbehy v Starom zákone si úzka vládnuca trieda kňazov jednoducho len prisvojila a prispôsobila ich potrebám židovského národa. Dnes sa tomu vraví plagiátorstvo, vtedy to bola šikovná manipulácia s kultúrnym dedičstvom národov, čo pred nimi žili na území Mezopotámie. Horšie však je, že podaktoré príbehy dostali celkom iný ,,teologický“ náter ,urobil sa z nich prostriedok na ovládanie más, hrdinom týchto príbehov sa pripísali zázračné schopnosti, hoci sa dali vysvetliť z vedeckého a historického hľadiska. Otázkou teda je, či kňazi zavádzali do omylu ľudí úmyselne, alebo aj oni prebrali  tieto príbehy ako mýtusy, čiže s mytologickou schopnosťou hrdinov robiť zázraky.

Pokračovanie

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1335301x
Priemerná čítanosť článkov: 3609x

Autor blogu