Založ si blog

Sen vianočných stromov – 1. časť

Túto rozprávku mi rozprával starý otec ešte v časoch, keď som bola malým, asi desaťročným dievčaťom. Tak ako všetky deti  ma tešil pohľad na krásny vyzdobený stromček, ktorý sa v našej obývačke rozsvietil vždy pred Vianocami. Bol totiž znamením toho, že nastal čas radovania a hojnosti. Vedela som, že kým stojí v obývačke, budem prežívať najkrajšie chvíle roka. Vedela som aj to, že sa skončia približne vtedy, keď mama odstrojí stromček a vynesie ho do smetí. Preto mi bolo vianočných stromčekov ľúto a chcela som vedieť, čo sa s nimi stane potom, keď opustia našu obývačku.

,,Každý vianočný strom má svoj osud.“ rozprával mi starý otec. ,,Tak ako tie tri, o ktorých je táto rozprávka. Rástli v hustom smrekovom lese vedľa seba. Všetky tri boli krásne,  štíhle aj mocné zároveň, s pravidelne rozloženými konármi, zbiehajúcimi sa do úzkeho špica.

Každú zimu pred Vianocami nedočkavo čakali, kto si pre nich príde. Dlho si ich však nikto nevšímal, azda preto, že boli ešte príliš malé. Keď prišli muži z dediny, brali si domov iné stromy. Tak to išlo celých desať rokov. Aby si skrátili dlhú chvíľu, stromy sa často rozprávali o tom, aký osud ich čaká.

,,Mňa postavia doprostred veľkého kamenného námestia,“ sníval prvý strom. ,,Budú okolo mňa chodiť ľudia v kožuchoch a vysokých čižmách. Všade naokolo bude znieť hudba a detský smiech. V ovzduší sa bude vznášať vôňa vareného vína so škoricou a opekanej klobásky. Taký osud ma čaká, bratia moji…“

,,Aj mňa vyzdobia,“ prihovoril sa mu druhý strom. ,,Kúpia ma do prezidentského paláca a postavia ma doprostred dvorany. Každá delegácia, ktorá prejde okolo mňa, mi položí k nohám…, pardon! K nohe, vzácny dar.“

,,Mne bude stačiť,“ odpovedá im tretí strom, ,,keď sa dostanem do rodiny, kde bude veľa detí, povedzme sedem, osem, môže byť aj deväť. Ovešajú ma jabĺčkami a orechmi, zabalenými do zlatého staniolu. Potom ma všetky deti obkolesia, chytia sa za ruky a budú spievať krásnu koledu.“

Takto snívali tri stromy, kým čakali v lese na svoj osud. Nad ich korunami plynul čas, striedali sa jari, letá, jesene aj zimy, až kým nevyrástli a ich krása bola taká veľká, že si ju všimli aj drevorubači.

Jeden deň prišli do lesa muži so sekerami a pílami. Nebolo to však pred Vianocami, ale začiatkom jesene. Odpílili tri stromy, očistili ich od konárov a naložili na rebrináky.

,,Čo to robíte!“ vzdychal prvý strom. ,,Veď ešte nie sú Vianoce… Kam ma to veziete?“

,,To mám takýto vyholený stáť v prezidentskom paláci?“ pohoršoval sa aj druhý strom.

,,Beda, čo ste to urobili?“ nariekal tretí strom. ,,Kde sú moje konáre? Na čo mi budú deti vešať vianočné ozdoby?“ 

 

pokračovanie

 

vianočne stromy

 

 


Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1334709x
Priemerná čítanosť článkov: 3607x

Autor blogu