Založ si blog

Bol si náš hokejový boh. . . a moja mama bola hriešna madona

Píšem dva listy do neba

 

Prvý je pre Teba, Paľko.

Bude krátky. Nikdy som sa o hokej nezaujímala. Aj keď o Tebe som veľa počula. Tak sa mi to Tvoje meno zachytilo kdesi vzadu v pamäti … a teraz vyplávalo na povrch. Pozerám sa, čo sa to okolo Teba deje a rozmýšľam. Akoby si si želal byť pochovávaný Ty. A ako by Ťa pochovávali o päťdesiat rokov, keby si mal 87-na krku, všetku hokejovú slávu za sebou. Kto by si na Teba spomenul. Koľko sĺz by sa pre Teba vyronilo vtedy. Viem, zahynul si tragicky. Tvoja smrť priniesla bolesť mnohým. Nečakane. Ako jasný blesk z neba. Ako horiace lietadlo, ktoré padá z výšky do rieky.

Len rozmýšľam o tom, či predsa len taká nečakaná bolesť nie je o čosi lepšia, ako tá druhá, zákerná, ktorá sa prikráda krôčik po krôčiku, rôčik po rôčiku, mesiac po mesiaci, týždeň po týždni, deň po dni. Neželala by som tým Tvojím pozostalým takúto bolesť. Strašne, naozaj strašne bolí.

A teraz prepáč, mám ešte niekoho, komu musím poslať do neba druhý list.

 

Mamička moja,

Viem, že aj Ty by si si želala taký krásny a veľký pohreb, ako mal Paľko. Kto vie, keby si zomrela pred päťdesiatimi rokmi, keď si sa pýšila titulom kráľovnej krásy, tak by Ti taký vychystali. Prišlo by sa s Tebou rozlúčiť tisíce ľudí, všetci tí, ktorí kedysi obdivovali Tvoju krehkosť a nehu. Ale Ty si dostala do daru dlhý život. Žila si ho tak potichu, že na Teba postupne všetci zabudli. Dnes si už nikto nepamätá najkrajšie dievča z Dunajskej Stredy. Život Ťa spravil niekým iným. Odvial krásu aj slávu. Nechal ti vrásky, trasľavé ruky, hlboké kruhy pod očami, nesplnené sny, nenaplnené očakávania. Zlomenú dušu, zlomené srdce.

A potom prišla ONA, Smrť. Všetko zobrala, naozaj všetko, aj nemohúcnosť tela. Keď si ma naposledy hladila v nemocnici po vlasoch, neverila som, že príde tak skoro. Bol to Tvoj posledný dotyk a ja si ho nesiem so sebou. Tak ako pevný stisk otcovej ruky, keď odchádzal on. Zostane mi to navždy, tie dve ruky. Jedna pevná, druha nežná. Vieš, čo ma bolí najviac? Že ti nedokážem dať taký pohreb, po akom si túžila… Nebude tam množstvo ľudí, ani množstvo vencov. Len zopár sŕdc. A prach.

Ten prach, na ktorý si sa obrátila. Si teraz premenená na popol. Vidíš, ani Ti nemôžem zapriať, nech Ti je zem ľahká… Ale môžem iné. Kedysi dávno sa mi sníval sen. Že som už nemala telo, iba dušu. Tá duša odpočívala v striebornej pavučinke neba, ako zámotok, čakala, kedy sa znovu vyliahne. Kolísal ju tam vietor a láskali ju hviezdy. Prajem Ti takú pavučinku, v ktorej budeš dlho, dlho odpočívať, aby sa Tvoja duša zbavila všetkej bolesti a trápenia. A k tomu vetrík, rovnako nežný a jemný, ako bol posledný dotyk Tvojej ruky.

 

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329406x
Priemerná čítanosť článkov: 3593x

Autor blogu