Založ si blog

Hľadanie stratenej záhrady

Snívalo sa mu, že fontána vysoko zdvíha striebristý prúd k nebesiam. Z oblohy prilietajú vtáci – ochutnávajú vodu zobáčikmi. Áno, je to ona, tá najperlistejšia voda, akej sa dotkli ústa človeka. Chladivá, ako keď ťa pohladí krídlo letiaceho holuba. V každej kvapke sa trieštia hviezdy – ľad i plameň zároveň. Smrť i vzkriesenie.

Snívalo sa mu, že do záhrady vedie dlhá a nekonečná cesta – cesta z kolísky do hrobu. Vedel, že raz tam musí prísť. Tam je jeho vykúpenie. Fontána, v ktorej raz omočí svoje boľavé nohy. Vloží sa do hladiny ako na kríž – dolu tvárou, tak aby každá kvapka putovala cez jeho telo a niesla svoje očistné ohne až do hlbín krvi. Snívalo sa mu? Nie, bola to holá skutočnosť. Slzy neboli vlahou, ale kamením. Preto si povedal:

–   Pôjdem a nájdem ju.

Bol iba obyčajným starcom. Takým, čo žijú na okraji mesta, v manzardkách pod strechou, kde nikto nezasadil muškáty. Ale aj keď žul bezzubými ústami svoj každodenný chlieb, cítil ju v sebe. Vietor mu prinášal jej vôňu. Záhradu s fontánou, okolo ktorej preletujú vtáci – biele holuby s olivovými ratolesťami v zobáčikoch. Sú nositeľmi slnka. Poslami Toho, kto je majiteľom záhrady.

Nie, nič si nevzal so sebou, len zopár sklíčiek dávnych radostí, spomienky, čo zavše plachtili v jeho hlave ako plachetnice oblakov na modrej oblohe.

Ale aj tie sklíčka odhodil, aj keď nerád. Boli jeho posledným pokladom. Lenže poklady ťažia a čím viacej ich máš, tým viac ťa pútajú ku hrobu. Ako len mohol vedieť, že jeho záhrada nie je na zemi? Možno preto ho to tak ťahalo k horám. Obišiel mestá i dediny. Načo sa blížiť k ľudským obydliam? Znamenajú len pokušenie, čosi, čo je len preto, aby to zajtra nebolo: napríklad chlieb. Zješ ho a na druhý deň ti po ňom zostane iba hlad v útrobách.

Ľudia, ktorí ho stretávali, si hovorili:

–   Hľa, blázon. Ide a ani nevie kam. Ešte sa pritom aj usmieva.

Lenže on nebol blázon. Bol iba ten, čo hľadá.

Na svojej ceste stretol dieťa. Usmievalo sa a hralo s bielymi kamienkami.

–   Aj taký som bol! – povedal si. – No nenašiel som kamienok, ktorý by omočili vody mojej fontány.

Na svojej ceste stretol mladíka. Viedol za ruku dievča. Vlasy sa mu leskli v závane modrých krídiel.

–   Aj taký som bol. – povedal si. – Ale tie krídla neleteli nad mojou fontánou.

Na svojej ceste stretol starca. Mal v očiach šum odchádzajúcej jesene, ktorá si berie so sebou svoje tajomstvá.

–   Aj taký som bol. – povedal si. – Ale tá jeseň mi neprezradila, ktorý vietor ma vezme do mojej záhrady.

Nakoniec stretol smrť. Nebola vôbec desivá. Bola len domom s dvoma oknami. V jednom sa odrážala záhrada – a vtáky a fontána a vietor, svit večnej mladosti. V druhom okne videl bezodnú priepasť zatratenia, kde aj smrť pominie ako tá najnezmyselnejšia ničota.

–   Ktoré okno mám otvoriť? – opýtala sa ho smrť.

Ukázal na okno so záhradou. Okno sa roztvorilo.

–   Vojdi, – ponúklo ho slnko. – Vojdi, ak si čistý.

–   Som čistý? – opýtal sa sám seba preľaknuto.

Nebol.

–   Ty iba snívaš, – povedalo mu slnko. – Radšej sa prebuď a pripravuj sa na cestu do mojej záhrady.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329283x
Priemerná čítanosť článkov: 3593x

Autor blogu