Založ si blog

Príbeh pre moju orchideu. .. (rozprávky o mojich kvetoch)

,,Vymysli mi príbeh!“ požiadala orchidea pani Rozprávku.
,,S príbehmi to nie je iba tak,“ pokrútila hlavou Rozprávka. ,,Príbehy prichádzajú samé.“
,,Ako to, samé?“ chcela vedieť orchidea.

,,Jednoducho… Zošmyknú sa po slnečnom lúči. Alebo vsiaknu do vône. Alebo vkĺznu s nočným tieňom. Proste sa zjavia.  Sadnú si na blesk z neba.  Spadnú z višne, možno aj z jahody. Priplazia sa. Zašumia v pávom pierku. Príbehy sú proste také. Musíš na ne počkať.“

,,Ako dlho?“
,,Pokiaľ ťa čakanie nezačne trápiť. Potom sa jeden z príbehov zľutuje a objaví sa.“

,,Keď ja sa neviem trápiť…“ zaviala orchidea pôvabne lupeňmi.  ,,Kvitnem si v črepníku a je mi dobre.“

,,Načo chceš potom príbeh?“

,,Možno práve preto to trápenie. Nech ho spoznám aj ja.“

 

,,Ach tak,“ zahvízdala pani Rozprávka a to a pretiahla tak dlho, že z toho bolo taaaaaaaak!  ,,Ak túžiš iba potom, zariadim to.“

 

Vybrala sa za prvým príbehom a čosi mu pošepkala do uška. Potom sa vybrala za druhým príbehom a tiež mu čosi pošepkala do uška. Urobila to tak aj s tretím, štvrtým, piatym, ba dokonca aj so šiestym.

Nuž, a to bolo takto: prvý príbeh sa kamarátil s páľavou, druhý s víchricou, tretí so severákom, štvrtý s mrazom, piaty s krupobitím a šiesty so suchom. Všetkým pošepkala, aby navštívili orchideu.

Nastal čas páľavy, čas víchrice, aj čas severáku, čas mrazu, krupobitia, aj čas sucha.

 

Čas je čas, najradšej sa hrá s tým, čo je krásne. Premenil orchideu na nepoznanie. Lupne z nej spadli, zostala iba nahá byľ. Aj ta sa postupne zošúverila a zhnedla. Napokon z krásneho, snehobieleho kvetu zostali iba korene.

Až vtedy orchidea pochopila, kam ju doviedla jej žiadosť. Zavolala si pani Rozprávku a poprosila ju:

,,Vráť mi, čo som stratila…“

,,Ale to už bude iný príbeh!“ pokrútila hlavou Rozprávka.

,,Nevadí. Len mi ho daj. Zaplatím, čím len chceš.“

,,Nezaplatila si už dosť? Nedala si už všetko? Máš vôbec ešte niečo?“ pýta sa jej Rozprávka.

,,Pravdaže mám. Schopnosť znovuzrodenia!“ zvolala orchidea.

,,To potom musím pohľadať najstarší zo všetkých príbehov, ten čo bol pri stvorení sveta.“ zamyslela sa pani Rozprávka. ,,Veď iba on si zaslúži takú veľkú obeť. Idem poň orchidea. Ty tu zatiaľ čakaj.“

,,Dokedy budem čakať?“  v otázke orchidey je naliehavosť aj strach.

,,Tak dlho, ako bude treba!“ vysvetľuje Rozprávka.

 

V jej odpovedi je všetka múdrosť času. Pretože každé znovuzrodenie potrebuje svoj kolobeh. Svoju jar, svoje leto, svoju jeseň, aj svoju zimu.

 

biela-orchidea

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Český predseda vlády Petr Fiala.

Ďalší odchod z Fialovej vlády: končí ministerka pre vedu a výskum

25.04.2024 11:07

Ministerka pre vedu a výskum nemala vlastné ministerstvo, ale len úrad s niekoľkými zamestnancami.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1335300x
Priemerná čítanosť článkov: 3609x

Autor blogu