Založ si blog

Lásky tretieho veku

Svet sa mení. Svet nás mení. Všetko je inak. Žijeme inak, dlhšie. Možno aj búrlivejšie. A to, o čom kedysi rozprávali dávne rozprávky, sa straca..

Každého z nás čaká odchod na obávaný, druhý a nepreskúmaný breh. Ako tam pôjdeme? Pripravení? Nepripravení? Zaskočení životom?  Čo bude naším spoločníkom? Kto? Samota? Smútok? Alebo spomienky na to, čo sme prežili? Čo sme našli? Čo sme odhodili?

Majú to spoločné takmer všetky rozprávky. To lúčenie so životom.

…Keď umieral starý kráľ, zišli sa pri jeho posteli všetci jeho synovia…

…Keď umieral drevorubač, boli tam tiež, tí synovia… A jeho žena… A dcéry.. Všetci.

 

Mala som na túto tému zaujímavý rozhovor so svojim priateľom Ondrejom Kalamárom. Povedal mi:

„No áno, ale vtedy ľudia umerali v štyridsaťpäťke… A dnes sa dožívame osemdesiatky… Sedemdesiatnici sú ešte vitálni a svieži… Prežívajú odchod detí… Neskôr aj odchod vnúčat. No prežívajú aj niečo, čo tí starí králi a drevorubači z rozprávok nemali: návrat lásky.

 

Niečo podobné mi povedala aj iná priateľka, atraktívna šesťdesiatdva ročná dáma.

„Vieš, šeťdesiatka je mladosť tretieho veku, vtedy sa všetko znovu začína..“

 

Áno, svet sa zmenil. Už neodchádzame „na druhý breh“ štyridsaťpäťroční, unavení a vyčerpaní bojom o prežitie. Máme čas na ďalší život. Čo si v ňom doprajeme?  Kto v ňom bude mať miesto?

Deti? Veď tie už dávno nie sú deťmi… Majú svoju vlastnú cestu, po ktorej chcú kráčať.

Vnúčatá? Nevinná čistota ich duší je malým zázrakom. Spája roztrhnuté.

Lenže aj vnúčatá raz vyrastú … a nás dobehne náš tretí vek. Predtým, než sa vydáme na druhý breh sa nás opýta:  Stál tvoj život za to?

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329201x
Priemerná čítanosť článkov: 3592x

Autor blogu