Založ si blog

Serenáda pre starca (7): možno to bol letný ošiaľ, možno osudova láska, možno hlúpa nevera

 predchádzajúca časť

 

Maliar sa rozhovoril, spomínal na stretnutia so ženou z Levandulovej zátoky. Slová sa z neho liali ako víno z fľaše, mal v sebe celú studňu bolestných, krásnych spomienok:

    ,,Stretávali sme sa tam každý rok, takto koncom augusta. Vždy som tam bol prvý, rozložil som si stojan, pripravil paletu a čakal, kedy ju uvidím kráčať dole po kamenných schodoch. Bola úžasnou modelkou. Maľoval som ju v žiare zapadajúceho slnka. Keď ležala na pontónovom mostíku. Alebo na kameňoch. Alebo v tých levanduliach… Vždy bola iná. Vždy mala v sebe niečo nové. Iný pohyb, inú črtu. Celý rok som sa tešil na august. Na leto. Chodieval som do Brely už koncom mája, len aby som sa pripravil na stretnutie s ňou. Na maľovanie. Tých ostatných deväť mesiacov, ktoré som trávil v Moskve, pre mňa boli len časom dlhého mučivého čakania, časom, kedy som bol len obyčajným človekom, žijúcim celkom všedný život. Vozil som deti do školy a manželku do zamestnania. Ale tu, tu som bol niekto iný. Tu som mal svoju múzu. Svoju inšpiráciu. Fascinovala ma celých desať rokov. Bola vzrušujúca, aj keď jej už ťahalo na päťdesiatku. Nie každá žena je ako ona… Mala v moci svoje telo. Vedela ho udržať svieže a pevné. Nikto jej nehádal roky… Až kým si ona sama neuvedomila, že čas jej letných lások sa skončil. Jedno leto som prišiel – a ona mi nechala len odkaz. Na stole. V tej istej kuči, kde teraz bývate vy. Vraj už nepríde… Nikdy…  Na pamiatku mi nechala platňu. Starú. Mohla nechať CD-čko. No vedela, že platni sa viac poteším. Bola na nej pieseň, ktorú ste si púšťali aj vy, keď som vás prvýkrát oslovil.“

    ,,Andrea Bocelli…“ spomenula som si. ,,Áno, je to taká pieseň na rozlúčku… A potom ste ju už nikdy nestretli?“

     ,,Nikdy.“

     ,,Tak prečo sem ešte stále chodíte?“

    ,,Hľadám v uličkách Brely jej tieň… Jej podobu v tvárach žien… Jej vôňu… Jej hlas… A tak ju maľujem. Ju aj Brelu. Je to mesto, v ktorom som stretol svoju múzu.“

    ,,Tomu rozumiem.“ šepla som. ,,Viem, aké to je stretnúť múzu.“

    ,,Viete aj, aké je ju stratiť.“ doplnil maliar to, čo som ja nechcela povedať.

    Zostala som mlčky sedieť pri ňom, až kým nedomaľoval. Nazdala som sa, že mi obraz bude chcieť dať, alebo predať, no neurobil tak. Opatrne ho dal dole zo stojana a vysvetlil:

    ,,Nehnevajte sa, tento si nechám… Máte v sebe niečo z nej. Budete mi ju pripomínať. Ak chcete obraz odo mňa, dám vám iný..“

    Krátko som ho pozdravila a vošla do izby. Chcela som sa prejsť s tým mojim po promenáde. Nebol tam. Pochopila som, že ma hľadá. A vedela som aj, kde: v Levandulovej zátoke. Vybrala som sa tam za ním. Stál na mostíku a pozeral sa do diaľok. Zľahka som zbehla dole a zozadu mu zakryla dlaňami oči.

    ,,Tu blízko je vraj záhrada, v ktorej kedysi kvitli figovníky. Je tam stará tráva, ale keď si tam dáme uteráky, môžeme tam zažiť nádhernú noc.“

    ,,Pozri sa, zajtra bude spln!“ ukázal na guľatý mesiac, ktorému chýbal do plnosti posledný kosáčik.

    Ruka v ruke sme vykročili po schodoch hore k mestu. Záhrada bola po ľavej strane, tak ako vravel maliar. Keď sme do nej vošli, do kolien nás šľahla vysoká, suchá tráva. Trsy sa mrvili pod našimi nohami a vydávali šuchotavý zvuk. Nad starými figovníkmi sa rozprestrela noc, pretkaná hviezdami.

 

pokračovanie


boje

Vzrušujúca hra mora s bójami, miesto, kde som vždy rada plávala

 

boje dva

Pohľad z brehu na bóje a loď

Spievajúca loď

… a tu už iba loď… Nazvala som ju spievajúca, lebo sa na nej každý deň spievalo a tancovalo.

 

Copyright: autorka článku

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Dušan Lehotský, učiteľ, tréner atletiky

Vychoval viacerých majstrov ČSSR v atletike: Na školských pretekoch som len čumel. Keď to takto pôjde ďalej, v tridsiatke budú o barlách

29.04.2024 00:00

Dušan Lehotský v Levoči učil telocvik a viedol mladých športovcov 44 rokov.

Peniaze, euro, kufrík

Rakúski colníci našli na letisku vo Viedni v batožine 700-tisíc eur

28.04.2024 21:39

Rakúski colníci objavili 700 000 eur v hotovosti v batožine na letisku vo Viedni, ktorá patrila dvom bratrancom cestujúcim do Istanbulu.

oheň, kozub, kachle, plameň

Kysucký hotel Marlene horel, požiar strechy už lokalizovali

28.04.2024 19:09

Strechu hotela v Oščadnici zasiahol v nedeľu popoludní požiar, rozšíril sa aj do jeho podkrovných priestorov a ubytovacej časti.

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1336687x
Priemerná čítanosť článkov: 3613x

Autor blogu