Založ si blog

Serenáda pre starca (8): možno to bol len letný ošiaľ, možno osudová láska, možno len hlúpa nevera…

predchádzajúca časť

 

Ráno nám maliar opäť zaklopal na dvere. Otvorila mu gazdalica Hilda. V ústach som ešte stále cítila slanú chuť mora,  v nozdrách vôňu levandulí a na pokožke pohladenia.  Zdalo sa mi, že som v starej záhrade a usmievam sa na mesiac, ktorému chýba do splnu posledný úzky kosáčik. Pohladenia však boli skutočné, budil ma tak ten môj a šepkal mi pritom do ucha, že sa maliar s nami prišiel rozlúčiť. Pozvali sme ho na balkón. Uvarila som kávu a posadila sa do kresla oproti nemu, rozospatá a rozhorúčená. Už som sa nehanbila. Zdalo sa mi, že vstúpil do všetkých mojich tajomstiev, ukrytých na dne duše, aj do tých, ktoré som mu nepovedala. Pomaly popíjal kávu, sŕkal zo šálky a pozeral sa cez jej okraj na mňa. Oči sa mu usmievali, no pritom kdesi v pozadí ukrývali smútok.

    ,,Keď vás tak vidím,“ myslel tým nás oboch – ,,viem, kde som spravil chybu.“

   ,,Akú chybu?“ spýtala som sa.

    ,,Mala zostať mojou madonou. Nedotknutou. Nesplnenou túžbou. Ženou, obklopenou láskou svojho muža. Ako vy… Teraz je iba mučivým snom. Nedopovedanou otázkou. Aká je? Ako vyzerá? Čo v nej zostalo z tých nocí, ktoré sme trávili spolu?“

    ,,Na to je celkom jednoduchá odpoveď.“ zasmiala som sa. ,,Je to už staršia pani, v dôchodkovom veku  a na poblúdenia svojej utajenej ženskosti už asi nemyslí. Ak v nej zostali, tak iba ako výčitka. A možno na ne zabudla. Vyspovedala sa z nich… Jej duša je čistá a srdce opäť nedotknuté.“

     ,,Áno, teraz by mala mať tak šesťdesiat rokov. Už dávno tuším, že sem chodím zbytočne… Aj preto som sa rozhodol, že pôjdem ďalej. V Splite je plno krásnych zákutí. Pôjdem tam a budem hľadať novú inšpiráciu.“

     Popriali sme mu šťastnú cestu. Pred odchodom mi daroval na pamiatku dva malé obrázky. Je na nich Brela v celej svojej kráse, s kamennými schodmi, úzkymi uličkami a oblokmi plnými kvetov.

     Po maliarovom odchode mi zostalo trochu smutno. Dal nášmu pobytu v Brele skrytý zmysel, tajomstvo, o ktorom vedel iba ja a on. Stála som pri umývadle, umývala šálky na kávu a rozmýšľala o osude jednej lásky, ktorá sa začala pred dvadsiatimi rokmi tu v Brele, v izbe, kde čudnou zhodou okolností práve bývam aj ja. Lásky, ktorá sa nikdy neskončila. Či sa skôr premenila na nekonečnú túžbu, nenaplnené čakanie.

     Kým som rozmýšľala, ten môj sa zvalil na posteľ a zase začal lúštiť sudoku. Po chvíli zaspal. Iste bol vyčerpaný po dlhej noci. Odložila som šálky, prezliekla sa do plaviek, omotala si okolo bokov šatku a zľahka som ho prikryla plachtou. Potichu som sa vytratila z izby a zavrela za sebou dvere. Zbehla som po schodoch do Levandulovej zátoky. Nazdala som sa, že tam budem sama a v pokoji si vychutnám jej nádheru, ticho, vône, šumiace more, príboj vĺn, kamienky, rozpálené slnkom.  Moje obľúbené miesto pri pontónovom mostíku však už bolo obsadené. Sedela tam rodina. Asi jedenásť, možno dvanásťročné chlapča a dve ženy, jedna staršia, druhá mladšia.  Chlapec práve skákal z móla. Voda mu očividne robila radosť. Hral sa s vlnami, potápal sa a zbieral z dna morských ježkov. Vytiahol na mostík  zlatistú hviezdicu a s radosťou zvolal:

    ,,Mama, mama, pozri, aká je krásna.“

    Mal ruský prízvuk, čo okamžite upútalo moju pozornosť. Zahľadela som sa na skupinku bližšie. Nazdala som sa, že chlapec sa privráva mladšej zo žien, peknej, opálenej, ale nebolo to tak. S hviezdicou v ruke zbehol po mostíku k staršej striebrovláske, čo sedela na veľkom kameni blízko levandulí. Otrčil jej dlaň a šťastne sa smial.

    Až teraz som si ženu bližšie všimla. Na okamih ma zamrazilo. Vyzerala ako kráska z maliarovho portrétu. Bola to ona? Alebo iba niektorá z jej podobných, ktoré tak rád maľoval… Pleť už nemala hladkú a rovnú, ani čierne vlasy, ani ten drzý záblesk v očiach… No niečo ma nútilo veriť, že je to ona. Mala v sebe tú nedefinovateľná jedinečnosť, čo dáva každému človeku pečať vlastného osudu.

    Pohladila chlapca po vlasoch a povedala mu:

    ,,Choď ukázať hviezdicu aj svojej sestre…“

    Chlapec zamieril k druhej žene.

      Vyzerala vyrovnaná, spokojná a šťastná Rozmýšľala som, či sa jej prihovoriť, spomenúť maliara… Ten však bol práve v aute, čo smerovalo k Splitu. Preto som sa na ňu len letmo usmiala a kúsok ďalej vošla do vody.

     Načo rušiť jej kruhy?

    Zdalo sa, že sú už dávno ustálené a nepotrebuje žiadny kameň, ktorý by ich rozčeril.

 

KONIEC

  


 

lodičky3

 

 

Lodičky v diaľke…

 

na pláži

 

poobede sa pláž zaľudňuje

cernosko

hrajú sa na nej takéto krásne deti

 

copyrhigt: autorka článku

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329376x
Priemerná čítanosť článkov: 3593x

Autor blogu