Založ si blog

O smiechu, čo sa stratil

 Mala som šestnásť rokov, keď´ mi triedna učiteľka povedala:  „Zuzka, Tebe vždy budú rezať hlavu. Vytŕčaš z davu.“

Nechápala som, prečo by mi ju mali rezať. Pretože píšem poéziu… Pretože necítim potrebu byť členom partie… Pretože mi je lepšie samej… Pretože mi ku šťastiu stačí jedna, dve dobré kamarátky… Pretože netúžim po tom, aby som bola v triede najpopulárnejšia a najobdivovanejšia. Stačí mi, že som ina.

Bola som iná.

Na školskom výlete – autobus zastal na kraji mestečka.   Na jednej strane cesty  akýsi obchodík. Na druhej strane cesty svah, porastený trávou. Dole, v úzkej brázde, čo oddeľovala cestu od svahu, bodlačie, pýr. Takmer všetci spolužiaci sa nahrnuli do obchodíku. My s kamarátkou – tou najlepšou, jedinou – sme išli na svah.  A skotúľali sme sa odtiaľ. Rovno do bodliačov. Smiali sme sa tak, že sme sa ani o hodinu nevedeli zastaviť.  To sme už sedeli opäť v autobuse. Všetci sa prehrabávali v ruksakoch a ukazovali si, čo kto kúpil. My s kamarátkou sme ledva zadržiavali smiech. Nie, nebolo to o tom, žeby sme sa ostatným vysmievali. Ale o tom opojnom pocite voľnosti a slobody, ktorý sme cítili, keď sme sa kotúľali dolu svahom.

Dnes je už smiechu stále menej. Akosi sa mi vytráca zo života.  Hlavu mi zatiaľ nikto neodrezal.   Na učiteľku spomínam v dobrom. Bola to jedna z mojich dobrých víl.  Naučila ma, že raj si každý môže vybudovať sám a mať v ňom svojho vlastného anjela.

Nepovedala mi však, že do raja  patrí aj had. To ma naučil až život. Naučil ma aj to, akú cenu zaplatí človek, keď podľahne pokušeniu.

Tou najmenšou cenou je strata smiechu 

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1334847x
Priemerná čítanosť článkov: 3608x

Autor blogu