Založ si blog

O mediálnej (ne)mravnosti, alebo prečo prestalo platiť trikrát meraj a raz rež

 Právne zákony a rozprávky sú  dvojičky – obidve sa narodili kdesi na začiatku ľudstva, v jeho úsvite, keď ešte človek nevedel,  že ten, kto sa ho snaží ovládnuť, raz bude oslovovaný ako náčelník, vládca, knieža, kráľ, či cisár.  No kým zákon prichádzal zväčša ,,zhora“ , vytvárali ho tí, čo chceli ovládať, rozprávky sa pozerali na svet ,,zdola“ – z pohľadu ovládaného.  Možno preto je ich optika iná ako optika zákonodarstva. Často krát sú v nich tí, ktorých zákon označuje za  zločincov, oslavovaní. Vezmime si klasický prípad Jánošíka. V ľudovom podaní hrdina, podľa dobových súdnych spisov  vrah a zlodej.  Ľudová slovesnosť má zvláštnu silu. Pretrvá aj potom, čo sa zákony zmenia a zákonodarci, čo ich najprv vymysleli a potom zmenili, pominú. Vďaka tomu niektoré pravdy rozprávok, legiend a porekadiel, pretrvávajú a idú s nami ďalej.

Trikrát meraj a raz strihaj…

Tak mi to hovorieval otec, keď som bola malá. Pamätám si chvíle, v ktorých mu tie slová najčastejšie prichádzali na rozum. Zvyčajne to bolo večer, sedel za stolom pri svetle rozsvietenej lampy a kládol svoje myšlienky na papier. Bol dopisovateľom, neskôr redaktorom Pravdy, ale ,,vyskúšal si“ aj ďalšie periodiká, vďaka čomu sa v našom dome usalašila novinárčina a úcta k nej.

Otec ma naučil zvážiť si to, čo napíšem. Vedel, akú má slovo moc. Že keď ho raz pustím medzi ľudí, ťažko je ho už  vziať späť. Vypovedané slovo je vizitkou nášho charakteru. Toho, ako rozmýšľame, čo je v našom vnútri.

Naučil ma aj inému, nielen rozumieť tomu, prečo sa ma pri písaní článku trikrát merať a raz rezať. Vštepil mi do hlavy pojem ,,mediálna mravnosť“.  Niečo, na čo sa už asi dnes zabudlo, keď sa tak dívam na to, čo je vysielané cez rozhlas či televíziu, alebo publikované v printových médiách.  Mohla by som sa rozpísať o programovej skladbe jednotlivých televíznych kanálov, o koncepcii spravodajských relácií, o absencii pozitívneho myslenia – myslím, že ani to by celkom nevystihlo úplnú podstatu toho, čomu ma otec  učil.

Uvedomiť si svoju vlastnú zodpovednosť za to, čo poviem. Každá minca má dve strany, tak je to aj s písaným, či hovoreným slovom. Jednou stranou mince je autor, druhou je prijímateľ. A ten materiál medzi nimi je médium. Nositeľ, ktorý prepraví  informáciu z jednej strany na druhú.  Autor aj médium sú zodpovední za to, čo sa deje s vnímaním a dušou čitateľa.  Čo do nej vkladajú. Ako sa prezentujú.

O tom je mediálna mravnosť. Uvedomiť si, ako formujeme tých,  ktorým predkladáme svoje slová. Overovať si pravdivosť údajov. Nepísať iba preto, aby sa naplnil účet vydavateľa. Možno by sme mali mať viacej takých otcov, ktorí by novinárom pri písaní šepli do ucha:

Tri krát meraj a raz rež…

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Aktuálna informácia, horúca novinka, práve sa stalo, PRAVDA, mimoriadna správa, mimoriadne1, mim1

Pri Šali došlo k tragickej nehode, čelnú zrážku áut neprežili traja ľudia

23.04.2024 15:29

Na mieste zasahujú dve pozemné ambulancie záchrannej zdravotnej služby aj posádka záchranárskeho vrtuľníka.

Ana Estradová

V konzervatívnom Peru vykonali vôbec prvú eutanáziu. Ana Estradová trpela nevyliečiteľnou chorobou

23.04.2024 15:09

Ana Estradová bola niekoľko rokov pripútaná na lôžko. Súdny spor, v ktorom jej bolo priznané právo podstúpiť eutanáziu, viedla a vyhrala za pomoci ombudsmana pre ľudské práva.

Rudolf Schuster

Rudolf Schuster získal Čestné občianstvo Košického samosprávneho kraja

23.04.2024 15:06

Ide o vôbec prvé udelenie takéhoto ocenenia v histórii kraja.

Britain Clinton

Brusel chce uľahčiť život v Británii aj mladým Slovákom. Použije na nich Londýn dvojaký meter?

23.04.2024 14:00

Európska komisia by rada zmäkčila nepríjemné dopady brexitu na občanov členských štátov EÚ vo veku do 30 rokov. Aký postoj zaujali politici v Londýne?

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1334642x
Priemerná čítanosť článkov: 3607x

Autor blogu