Založ si blog

Nihilizmus, skazenosť, zvrátenosť, parodia a výsmech chcú vládnuť svetom, dcérka…

slepaTakto mi hovorieval kedysi môj otec, inak jednoduchý a skromný človek, ktorý však mal čosi, čo mnohým ľuďom chýba – chrbtovú kosť. Pre neho neexistovalo nikdy nehovor nikdy. Nie znamenalo pre neho nie a áno áno. Slovo podľa neho robilo chlapa, láskavé mlčanie ženu. Nemal rád ostré slovné výpady, pretože vedel, čo dokážu narobiť. Že z niečoho, čo je zábavou pre iných, sa môže stať tragédia.

Dávnejšie som zistila, že najväčšia múdrosť je múdrosť jednoduchých a skromných ľudí. Ako som na inom mieste raz písala, radšej budem dojiť so susedom jeho kozy, ako sa boriť so zvrátenosťou, nihilizmom a skazenosťou ,,veľkého sveta“. Ostatne, o tom, čo dokáže urobiť s dušou človeka na prvý pohľad nevinná zábava a ľahkomyseľnosť, hovoria nielen naši otcovia, ale aj mnohé ľudové povesti. V časoch, keď som sa presťahovala z Bratislavy do svojej terajšej ,,takmerlesnej“ samoty, som na mnohé natrafila – pri svojich potulkách lazami, samotami, kopanicami a dedinkami, kde žili ľudia, čo možno nemali digitálne prijímače a pripojenie na internet, zato však mali srdce v hrudi a v hlave zdravý sedliacky rozum. Jeden z nich, starý ujček z Mikšovej, mi raz rozprával povesť o jednoduchom, slepom dievčati z lesa, ktoré sa stretlo s ,,veľkým pánom z mesta“.  V svojej čistote a prostote nikdy nepochopila, že sa stala len korisťou pre svorku zábavy chtivých zvrátencov – a tak aj skončila. Ale povesť to povie lepšie ako ja. Tu je…

 

 

PREKLIATY GRÓF Z MIKŠOVSKÉHO KAŠTIEĽA

 

Kedysi, keď ešte mikšovský kaštieľ patril do maršovského panstva, žil tam vraj gróf, ktorý sa rád zabával. Každú noc usporiadal taký tanec, že muzikantov bolo až  za tri chotáre počuť.

 

To sa nepáčilo pustovníkovi, čo žil pod Súľovskými skalami. Márne však pyšnému grófovi dohováral, ten sa mu iba smial. Pustovník mal chovanicu, sedemnásťročnú Agnešku. Bola pekná, milá, no slepá. Ľudia ju aj tak mali radi pre jej dobrotu a večný úsmev na tvári. Kam prišla, tam jej do košíka kus slaninky vložili, ba aj čerstvý podplanúšik pridali.

Raz, ako tak chodila z domu do domu a prosila dobrých ľudí, že by jej z pecňa chleba odkrojili, uzrel ju gróf z mikšovského kaštieľa. Chystal sa práve na poľovačku. Slepé dievča sa mu zapáčilo. Podišiel k nej a povedal:

„Dostaneš jedla, čo ti hrdlo ráči, musíš si však preň prísť do kaštieľa.“

Naradovaná Agneška sa tam ihneď vybrala. Keď vstúpila do siene, gróf prikázal muzikantom, aby začali hrať. Zobral slepé dievča do tanca. Tancoval s ním celú noc. Keď začalo svitať, Agneška mu vraví:

„Daj, čo si mi sľúbil, pane, a pusti ma nazad k strýkovi.“

„Je tu mnoho hostí, s ktorými si netancovala,“ odvetil jej gróf, „až keď sa oni s tebou pobavia, až potom môžeš odísť.“

Pánski hostia tancovali s Agneškou do druhého i do tretieho rána. Na štvrtý deň už bola taká ukonaná, že nechcela nič iné, iba ísť domov. No gróf ju ešte stále nechcel pustiť. Na siedmu noc, keď už mala tej tancovačky viac než dosť, vychytila sa sama, že zo zámku odíde. Keďže však bola slepá, namiesto k dverám zamierila k oknu. To bolo také veľké ako brána. Nič netušiaca Agneška ho otvorila a vykročila do tmy. Spadla a zabila sa. Jej mŕtve telo priniesli grófovi sluhovia pod Súľovske skaly, kde býval pustovník. Ten ju po celý týždeň márne hľadal. Keď zbadal mŕtvu Agnešku, schytil ho strašný žiaľ. Vybral sa pred bránu kaštieľa a tam začal kričať:

„Bodaj by sa tvoj kaštieľ prepadol, bodaj by jeho múry padli na tvoju hlavu, bodaj by tvoja duša nenašla nikdy pokoj, bodaj by si bol navždy prekliaty…“

Gróf sa mu iba smial, no keď pustovník neprestal kričať, dal naňho poštvať psy.

Myslel si, že sa ho kliatba nedotkne, predsa sa mu však na dne srdca usídlil strach.

 Právom, pretože pustovníkova kliatba sa naplnila. Do roka a do dňa sa na tom najvyššom múre uvoľnila skala a spadla rovno na grófa, práve keď sa chystal vycválať s koňom na poľovačku. Naplnila sa aj prvá časť kliatby. Mikšovský kaštieľ sa síce neprepadol pod zem, premenil sa však na ruiny. Tie stoja pri Mikšovej až dodnes…

 

Z knihy ,,Turkova stupaj“

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329439x
Priemerná čítanosť článkov: 3593x

Autor blogu