Založ si blog

Ako ruža zmenila svoj osud

 

Niektoré rozprávky som z pripravovanej knižky vyradila… Nie preto, žeby sa mi nepáčili – len neboli o Rozprávkove, Chalúpke na stračej nôžke, blogeroch a cestičkách v blogovisku. Proste sa nehodili do koncepcie Rozprávok z blogu. Tak ich dávam aspoň sem, aby ste vedeli, čo v knihe nebude.

 

x x x 

 

    ,,Miluješ ma?“ opýtala sa Ruža svojho Slávika.

      Neodpovedal jej, len začal spievať hlasnejšie a v jeho trilkovaní bolo toľko nehy a vášne, že sa Ruža zamyslela nad svojím osudom. Vedela, čo ju čaká:  tŕň, ktorý bude korunou smrti v srdci speváčika. V okvetí sa jej zajagala slza – bola to ľútosť nad neúprosnosťou povedaného, zapísaného v dávnej, starej knihe.

Ako to však už býva, všetko, čo vzíde zo srdca, má čarodejnú moc. Mala ju aj slza, pretože prišla z najtajnejších hĺbok Ruže.

     ,,Na tvojom mieste by som neplakala,“ povedala pragmaticky.

     ,,A čo mám robiť?“ opýtala sa Ruža svojej vlastnej slzy.

     ,,Aj osud sa dá zmeniť. Treba nájsť tých, čo tkali jeho niť.“

     ,,Kde ich nájdem? Ako ich spoznám? Za kým mám vôbec ísť?“

     ,,Na začiatku je tvoj majster.“ odpovedala slza záhadne.

     Ruža sa jej chcela opýtať na množstvo ďalších vecí, ale už nestihla, pretože slza sa odkotúľala do tajných zákutí jej duše a nechcela sa s ňou rozprávať. Preto sa naklonila k svojmu Slávikovi a položila mu jednoduchú otázku:

     ,,Vieš, kto je môj majster?“

     ,,Predsa ten, kto napísal náš príbeh. Pán Oskar!“ odpovedal jej Sláviček.

     Ruža sa vybrala za pánom Oskarom na snem Rozprávkarov.

     Tam ju už čakali. Vedeli, kto je, aj čo chce. Zviesť o jej prianí priniesol vietor, ktorý jej odtrhol od úst všetky slová, čo povedala Slávikovi aj slze.

     ,,Tvoje želanie je veľmi trúfalé!“ povedal jej prísne najstarší zo všetkých Rozprávkarov, pán Andersen. ,,Prečo sa priečiš svojmu osudu?“

     Ruža sa od rozpakov začervenala. Hanba jej vzala reč. Sklopila viečka, pretože pán Andersen mal v očiach množstvo otázok a ona ani na jednu nepoznala odpoveď. Kým sa červenala a hanbila, ozval sa ďalší z Rozprávkarov, samotný pán Oskar.

     ,,Keby si za mnou prišla vtedy, keď som namáčal brko do kalamáru, možno by som vedel zmeniť tvoj osud. Teraz je už však príliš neskoro.“

     ,,Neskoro!“ dodal ďalší z prísediacich, staručký pán Wilhelm.

     ,,Naozaj príliš neskoro!“ prízvukoval mu jeho brat Jakob.

     Ruža pocítila, ako jej ťažkne hlava od smútku. Otočila sa, že sa poberie preč, keď v tom zrazu uzrela v dverách akúsi zvláštnu postavu, zahalenú do dlhého bieleho rúcha, s bielymi vlasmi, splývajúcimi až po zem a s očami ligotavými ako hladina mora za mesačného splnu. Bola to Pramatka všetkých rozprávok. Najprv podišla k štyrom prísediacim a hlboko sa im pozrela do očí.

     ,,Vaše slová sú iné ako vaše sny.“ povedala im. ,,Aj vy túžite po inom konci Ružinho príbehu, len sa ho neodvážite vysloviť. Je tak, moji milí?“

     ,,Tak!“ odpovedal jej vážne Hans Christian.

     ,,Tak!“ dodali aj pán Oskar a Jakob s Wilhelmom.

     ,,To, čo sa vy neopovážite povedať nahlas, urobím za vás ja. Ja dávam všetkým príbehom začiatok aj koniec. Poď ku mne, Ruža… Chcem vidieť to, čo je ukryté v tvojej duši.“

     Ruža ju bez slov poslúchla. Pramatka rozprávok vybrala z jej hĺbok slzu, presýtenú jasom. Položila si ju na prst, podišla k štyrom Rozprávkarom, chvíľu ju držala pred ich očami a potom povedala:

     ,,Je ako krištáľová guľa. Vidno v nej každý záchvev Ružinej túžby. Povedzte mi, čo ste v nej zbadali?“

     ,,Slávika, ktorý stále spieva a svojim trilkom obveseľuje nielen jednu, ale aj tisíce ďalších Ruží.“

     ,,Je tam tŕň?“ pýtala sa ďalej Pramatka.

     ,,Nie…“ odpovedali jej svorne všetci Rozprávkari.

    ,,Je tam krv?“ zaznela ďalšia otázka.

     ,,Nie…“

     ,,A smrť?“

     ,,Ani tá tam nie je.“

     ,,Tak vidíte… Teraz ste všetci spolu zmenili osud jedného z mnohých mojich príbehov. Choď, Ruža… Utekaj za svojim Slávikom. Povedz mu, že môže spievať koľko chce.“

 

     ,,Miluješ ma?“ opýtala sa Ruža Slávika po návrate domov.

     No ten už lietal vysoko na oblohe a spieval všetkým ružiam rovnako krásnu pieseň.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 09:06

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1329356x
Priemerná čítanosť článkov: 3593x

Autor blogu