Založ si blog

Brelská romanca: to nahé dievča na skale som ja… (3. časť)

predchádzajúca časť

 

Zavrela som oči. Veľmi som chcela, aby rozprávala ďalej. O dievčati, čo ráno kráča po skalnatej ceste, prežiarenej horúcim slnkom Dalmácie,  do kopca, ku kostolu.  Tenučký priesvitný  šál jej splýva po vlasoch, krajková čipka obrubuje ešte detskú tvár. Vietor sa pohráva s neposlušnou kučerou, čo vytŕča spod šálu. Dievča si to však nevšíma. Kráča  ďalej, usmieva sa úsmevom mláďat,  ktorých sa zatiaľ nedotkla láska. 

Gospa-od-KarmelaMala som tú predstavu pred očami, živú a takmer zosobnenú. Zdalo sa však, že Maja ju vidí, tak isto, ako ja. Sleduje ju vnútorným zrakom, pohrúžená do spomienok.

,,Kamenná cesta, prašná, strmá a rozpálená…“ povedala tíško. ,, Ťažko sa po nej išlo. No mojim nohám bolo ľahko. Vznášali sa, obuté v nových sandáloch. Kúpil mi ich otec.  V Rijeke. Tak veľmi som ich chcela niekomu ukázať…  No nebolo komu.  Aj tak som sa z nich radovala. Skackala som ako kozľa, zvŕtala sa v nich, tešila sa z ich vzdušnosti a ľahkosti.  Z ničoho nič sa tam objavil. V zákrute. Opieral sa o borovicu a držal v rukách fotoaparát. Ani som nevedela, kedy ma odfotil… Mala som vtedy šestnásť…“

,,Ukázal vám tu fotku?“

,,Áno, o rok. Zabúchal nám na bránu. Hostia nám vtedy boli vzácni.  Otec ho privítal, ako keby bol náš. Za tú fotografiu ho nechal celý týždeň bývať v dome.“

,,Znovu vás fotil?“

,,Ešte veľa krát.“

,,Ukážete mi niektorú z tých fotiek?“

Maja sa na mňa  zarazene pozrela, no potom s rezignáciou v hlase povedala:

,,Máte v izbe tri…“

,,Kde? Tam sú len akty.“

,,Veď tie…“

Až vtedy mi to v hlave zasvietilo. Ako to, že som na to neprišla skôr? Pravdaže to bola ona…  Aj napriek tomu, že teraz mala o štyridsať rokov viac, prezrádzali ju oči, črty tváre.

,,Sú krásne, tie fotky v mojej izbe…“ poznamenala som.

,,Sú,“ pritakala. ,,Umelecké akty. Dnes je to celkom normálna vec. Kadekto ich má doma. No vtedy… Pýtali ste sa ma, prečo som odišla do Rijeky. Nuž, kvôli nim… V Brele to bola nehanebnosť, akú svet nevidel,  a môjho otca to zabilo.

,,Nemusíte mi o tom rozprávať…“ povedala som s trochou sebazaprenia. Veľmi som chcela spoznať príbeh mladého dievčaťa z Dalmácie a fotografa zo Slovenska. No Majin hlas sa stále chvel, trepotal, znelo v ňom niečo, čo ma brzdilo a krotilo moju zvedavosť. Niečo, čo bolo blízke aj mne: žiaľ za strateným, hnev nad zradeným, smútok nad sklamaným, bolesť nad pochovaným. Ako keby jej city boli ozvenou mojich citov. Veď mladučkých dievčat, čo majú svoje tajné príbehy, je na svete tak veľa… Preto som nenaliehala, aj keď som kdesi v svojom vnútri dúfala, že bude v rozprávaní pokračovať. Chvíľu váhala. No potom sa z nej začali vylievať slová, vety, výdychy, jedno za druhým:

,,Zamilovala som sa… Veľmi.  Bezo zvyšku. Bez podmienok. Celkom. Celým srdcom. Celou bytosťou. Bola by som mu dala všetko. Splnila každé želanie, čo sa mu mihlo v očiach. No on chcel len jedno: fotiť a fotiť, stále fotiť… Najprv len také fotky, ako s tými sandálmi. Šantiace dievča, čo poskakuje v nových topánkach po starej ceste. Pri mori. Na skale. Pri západe slnka. Ako sa smejem. Ako jem rybu. Ako si oblizujem prsty. Ako si češem vlasy. S mamou. S otcom. Bral ma ako dieťa. Lenže ja som už bola dospievajúce dievča. Chcela som, aby vo mne videl ženu.“

,,To je celkom normálne, obyčajné želanie…“ podotkla som. ,,Byť ženou, zvodnou, príťažlivou. V ktorej z nás nie je trochu koketérie?“

,,Tu to nebolo normálne… Aspoň vtedy nie.“ pokrútila Maja hlavou.

 

pokračovanie

 


copyright: autorka článku

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Vladimir Putin

Slovensko sa na rozdiel od Česka či Pobaltia Putinovej inaugurácie zúčastní: Sme proti vytváraniu novej železnej opony

06.05.2024 11:47, aktualizované: 11:50

Putina pre vojnové zločiny hľadá Medzinárodný trestný súd, napísala šéfka lotyšskej diplomacie.

medvede

Medveď strhol v Porube ovcu, zásahový tím nainštaloval fotopasce

06.05.2024 11:28

Medveď strhol v intraviláne obce chovateľovi jednu ovcu.

trnka

Trnka prenájom strojov za 30 miliónov eur obhajoval. NAKA začala trestné stíhanie

06.05.2024 11:14

Košický kraj si mal od spoločnosti Tempus-Trans prenajať dovedna 73 kusov techniky.

obchvat

Tatranci uspeli. Projekt obchvatu Starého Smokovca stopli

06.05.2024 10:57

Tatranci spisovali proti projektu petíciu, podpísalo ju osemsto ľudí.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1338596x
Priemerná čítanosť článkov: 3618x

Autor blogu