Založ si blog

Ivan Gašparovič v Žiline, (drotárska sláva v galérii, žobrácka bieda v uliciach)

Žilinu mám rada. Nosím ju v duši, nech som hocikde. Je to mesto  rozvoja a rastu. Nenarodila som sa v ňom. Prisťahovala som sa sem pred pätnástimi rokmi – tak vidím, ako sa mení.

K niektorým žilinským častiam mám srdcový vzťah. Napríklad k Bánovej, kde bývam, a kde je skrytý veľký kus slovanskej histórie. Tak povediac, mám ho priamo pod nosom, či skôr, sedím tu ako žaba na prameni  niekdajších archeologických objavov, ktoré však, žiaľ, zapadli prachom času. Ale nie o tom som chcela.

Dnes som dostala  pozvánku na peknú akciu . V žilinskej Považskej galérii umenia predstavili verejnosti knihu Drotárstvo. Bola to krásna, reprezentatívna udalosť, ktorej sa zúčastnili popredné osobnosti Žiliny.  Korunou tejto udalosti bola návšteva prezidenta SR, Ivana Gašparoviča, za účasti ktorého sa kniha uviedla do života. Spôsobom, ktorý dôstojne reprezentoval starobylé drotárske remeslo: pán prezident ju aj s predsedom ŽSK, Jurajom Blanárom položili na lopatu a ,,pokrstili „ slovami: svetom, moje, svetom. Kto nevie, tak takto sa vypravovali v drotárskych dedinách do života deti novorodičiek pár minút po tom, čo prišli na svet. Aj tie položili na podobnú drevenú lopatu a trikrát vystrčili von oknom.

Prežila som v galérii pár pekných okamihov. Podala som ruku pánovi prezidentovi, aj pánovi predsedovi, prehodila pár slov s nimi, aj s priateľmi, ktorých som tam stretla – a po hodinke sa vybrala na kávu do blízkeho obchodného domu.

Prechádzala som cez námestie, plná dojmov z krásnej reprezentačnej akcie – keď sa mi zrak zastavil na mladej žobráčke, čo sedela na kamenných schodoch. Paradoxne – aj  pri nej bolo malé dieťa. Len ho nemala na lopate, aj keď tiež bolo ,,vystrčené“ do zimy. Vinula si ho v náručí, zababušené v prešívanej bunde.  Mierne snežilo. Žena zohrievala dieťa vlastným telom a hojdala sa presne v tom rytme, ako padali vločky na zem. Pohybovala ústami a stále čosi šepotala.

Poznám ju, tú mladú žobráčku. Chodí k nám do Žiliny s dvoma deťmi. Jej starší chlapec, asi osemročný, mi povedal, že sú z Poľska. Zvykne postávať pred bankou, sem tam mu ktosi pohodí dvojeurovku, iný euro, ďalší päďesiat centov.  Zdá sa, že na Slovensku sa im viac vyplatí žobrať.

Keď som už bola blízko žobráčky, prišla mi na um jednoduchá veta. Hovorím jej:

,,Choď ku galérii, snáď tam budeš mať väčšie šťastie….“

Naďalej sedela na schodoch, hojdala sa, zvierajúc spiace dieťa v náruči, ďalej šepotala… ale nepohla sa.

Tak kto vie, možno by bolo múdrejšie povedať pánovi prezidentovi, aby vyšiel z tej drotárskej slávy, ktorá ho v galérii obklopila, von do žilinských ulíc, aby sa pozrel, ako sa žije tam.

Aj keď si myslím, žeby ho ochranka nepustila.

 

Fotky sú z mobilu, takže nič moc... len na dokreslenie atmosféry. Pán prezident podpisuje knihu.

Fotky sú z mobilu, takže nič moc... len na dokreslenie atmosféry. Pán prezident podpisuje knihu.

Žilinská Slovač bola na pána prezidenta zvedavá... Podpisovalo sa, fotilo sa.

Žilinská Slovač bola na pána prezidenta zvedavá... Podpisovalo sa, fotilo sa.

... k drotárskemu remeslu patrí írečitá ľudová muzička...

... k drotárskemu remeslu patrí írečitá ľudová muzička...

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Andrej Danko, upratovanie Dúbravky,

Danko upratuje Dúbravku. Zaplatil pokutu tisíc eur a chce ukázať dôkaz o vylomenom zube

26.04.2024 09:26, aktualizované: 09:41

Danko sa zaviazal zametať Dúbravku potom ako v januári zdemoloval semafor a z miesta činu ušiel. Nájsť sa ho podarilo podľa olejovej škrvny.

Abrams, Ukrajina

Americké tanky Abrams nestačia na ruské drony, Ukrajina ich stiahla z boja

26.04.2024 07:37

Ukrajina už prišla o päť tankov Abrams M1A1.

France Macron

ONLINE: Európa poslala Kyjevu miliardy, dieru po USA to nezacelilo. Grécko nedá Ukrajine svoje Patrioty

26.04.2024 06:25, aktualizované: 10:01

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1335510x
Priemerná čítanosť článkov: 3609x

Autor blogu