Založ si blog

Stane sa slovo zbraňou vyvolených?

 

V starovekom svete bolo písané slovo jedno z najstráženejších tajomstiev úzko špecializovaných kňažských vrstiev.  Nemusíme sa pýtať prečo. Sprostredkovanie akejkoľvek informácie napísanej akýmkoľvek spôsobom na čomkoľvek bolo mocnou zbraňou. Zbraňou poznania, vzdelania, využitia skúseností a znalostí. Zbraňou, ktorá pomáhala vyhrávať vojny a upevňovať moc vládcov.

Stredovek nebol lepší. Vznikli síce kláštorné školy, ktoré zriadila cirkev, no k umeniu, ako sa naučiť písať či čítať, sa zas dostali len tí vyvolení. Daň za to, že si mohli takéto bohatstvo prisvojiť, bola strašná:  nemohli totiž písaným slovom slobodne šíriť to, čo si skutočne mysleli, čo skutočne cítili, ale iba to, čo hlásala cirkev. Široké masy nevzdelancov tak boli masírované jednosmernou doktrínou, ktorá mala za cieľ vytvoriť jednotné, stádovité myslenie.

Zdá sa, že  staré dávne časy sa vracajú.   Písané slovo sa má znovu stať doménou tých, čo majú pár eur navyše. Debata v Pravde má byť spoplatnená.  2,90 eur mesačne. Pre niekoho nič, pre niekoho dosť na to, aby sa vyjadrenia vlastného názoru vzdal.  Krok … Kam? Späť? Niekde celkom vedľa? Naozaj je celý náš život o peniazoch? Bude sa platiť za každú myšlienku, ktorú chceme napísať?

Možno si niekto povie: aspoň sa sem nebude písať kopa hlúpostí. Priznám sa, aj mne sa občas stáva, že mi niektoré komentáre pripadajú ako hák pod Jánošikovým rebrom. No slovo bolo pre mňa vždy posvätné a vždy prejavom absolútnej slobody.

Čítavala som si tie vaše komentáre, priatelia. Čítala som si komentáre Kormidla, o ktorom viem, že má hlboko do vrecka, žije zo sociálky a iste mu tri eurá za debatu mesačne budú pripadať hriešne drahé. Čítavala som si aj komentáre Belívča, s ktorým sme si vedeli výborne písmenkovo zašantiť. Čítala som si Kaplánove komentáre, aj slová Parížanky a Anaj, Josezunu a Marthy Bielskej, aj Kriju, aj Jána Kazateľa, Aj MartinSa, aj Kusiho, aj Jurajiho… a ten je tiež bez práce a tiež počíta každý cent…

Je mi strašne ľúto, že hlasy týchto ľudí budú umlčané. Viem, môžem sa s nimi stretnúť vo facebooku. Mnohých z nich tam už mám. No je to presne o tom, o čom píšem. Znovu je to o uzavretom kruhu. O ľuďoch, ktorí sa ocitnú za ,,virtuálnymi“ múrmi, ako kedysi za kláštornými, či chrámovými.  Tam si povieme všetko z očí do očí. Ale čo z toho, keď päťsto, či tisíc, možno aj dvetisíc čitateľov, ktorí by zavadili o našu debatu, sa k naším písmenkám nedostane?

Je mi smutno… Slovo by malo zostať slobodné. Voľné ako vták. A prístupné každému.

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1334028x
Priemerná čítanosť článkov: 3605x

Autor blogu