Biblia už od svojho vzniku polarizovala svojich čitateľov na dve skupiny: tých, čo jej bezvýhradne verili, bez toho, aby hlbšie preskúmali pozadie jej vzniku, a tých, čo k nej pristupovali s istou dávkou skepsy a otáznikov.
Kniha kníh – spolu s inými svätými knihami – patrí k tým, nad ktorými sa dá polemizovať, ktoré sa dajú v mene boha zneužiť na náboženskú nenávisť, na náboženskú vojnu, podľa ktorej sa dá riadiť každodenný život, alebo si ju len tak čítať a odhaľovať všetky skryté súvislosti, čo má v sebe zakódované.
Nachádza sa v nej veľa zaujímavých dejinných epoch, najmä v Starom zákone. Väčšina z nich je neodškriepiteľná a nepopierateľná. Spolu s nimi sa v Biblii objavujú mená ľudí, ktorí už na prvý pohľad zaujmú. Stávajú sa prototypmi náboženského konania a vzormi, ktoré teológovia a kňazi radi predkladajú svojim veriacim. V množstve starozákonných postáv sa však nájde veľa žien, ktorým chýbajú atribúty klasického kresťanského správania (viď pokora, poslušnosť, miernosť, láska k ľuďom), napriek tomu sa v knihe kníh objavili a sú považované za pramatky viery. Patrí k ním napríklad Judita, ktorá je z hľadiska nášho súčasného práva vrahyňa. Jej príbeh je jednoduchý: vylákali ju do nepriateľského tábora, kde ju zneuctil Holofernes, ktorý z nej spravil svoju milenku. V noci ho zabila a odišla z tábora aj s jeho hlavou, zabalenou v plášti. Iste by sa jej čin dal interpretovať rôznymi spôsobmi – z pohľadu doby, viery, ženského postavenia, my sa dnes však chceme pozrieť na inú ženu, ktorej osud možno nebol až taký dramatický ako Juditin, no napriek tomu vyvoláva množstvo otázok a protirečení.
Je to Mária z Magdaly. Záhadná žena, niektorí v nej vidia kajúcu prostitútku, ktorá prijala milosť Ježišovho očistenia, iní zas matku jeho detí. K druhému mýtu prispeli najmä v poslednom čase populárne knihy, zaoberajúce sa demytologizáciou kresťanstva a náboženstva vôbec. Ich popredným predstaviteľom je Da Brown, ktorý si na podobných témach vybudoval úspešnú kariéru.
Vráťme sa však k Márii z Magdaly a poďme sa na ňu pozrieť z blízka. Pri podrobnejšom čítaní evanjelií zistíme, že v Ježišovej blízkosti sa pohybovali viacero Márii – jeho matka, ďalej Maria z Betanie, sestra Lazara, ktorého vzkriesil, a Maria Magdaléna. Svoje prímenie dostala podľa toho, že pochádzala z mesta Magdaly. Počas svojho pôsobenia, keď chodil Ježiš z jedného mesta do druhého a uzdravoval ľudí, stretol aj ju. Biblia hovorí, že ju sužovalo sedem démonov. Ježiš ich z nej vyhnal a odvtedy ho nasledovala.
Ilustrácia: Sandro Boticelli, návrat Judity
rozpravkarka2 Kusi, je to (zatiaľ) ...
kusi Zuzka ...veľmi sa mi páčila ...
rozpravkarka2 Inak, vymenila som ...
rozpravkarka2 Laci, je to smutné, ...
rozpravkarka2 Ellie, sú sviatky, ...
Celá debata | RSS tejto debaty