Starozákonné pravdy, polopravdy, omyly – alebo aj vedomé klamstvá a lži kňazov? (5)

predchádzajúca časť

 

Príbehom, ktorý ma hlboko dojímal, ale aj vzrušoval a dával predo mňa mnohé nezodpovedné otázky, bol príbeh Abrahámovho vnuka a Izákovho syna Jakoba. Biblia o ňom nehovorí práve lichotivo. Vykresľuje ho ako klamára, ktorý je schopný pre svoj vlastný prospech spraviť kadečo. Napriek tomu ho starozákonní pisatelia Pentateuchu zaradili medzi praotcov viery. Teológia možno dá lepšie odpovede, prečo sa tak stalo. Mňa skôr zaujíma jeho hlboký cit k Ráchel a schopnosť  obetovať pre život s ňou čokoľvek, dokonca aj vlastné morálne predsudky. Jakobovmu príbehu však predchádza ešte jeden, rovnako dojímavý a silný. Je ním obetovanie Izáka.  Aj tu nachádzame mnohé paralely s mezopotámskymi a babylónskymi kultmi. Obetovanie prvorodeného dieťaťa bolo totiž čosi, čo vyžadovali kňazi Sumeru a Babylonu pre svojho boha Baala. Nebol to však len mezopotámsky, ale aj fenický zvyk.  Deti sa ihneď po pôrode vzali matkám a hádzali sa do veľkej kamennej peci s podobou prikrčeného boha so široko rozvorenými ústami, z ktorých sršali plamene. Väčšina matiek-prvorodičiek tak zažila veľký šok, ktorý hlboko poznačil ich psychiku. Vôľa muža však bola pre nich posvätná, najmä ak bola podmienená aj vôľou kňazov.

Abrahám musel v sebe pozbierať mnoho duševnej sily, aby sa tomuto barbarskému zvyku postavil. A že sa mu snažil vzdorovať už aj pred obetou Izáka prezrádza doba, kedy sa mala konať. Izák  už bol vtedy odrastené dieťa (podľa výkladu  teológov mal sedem, možno osem rokov), čiže unikol Baalovej rozžeravenej peci ako malé novonarodeniatko.

 

VIERA  AKO PREJAV VZDORU

jacob_rachel_Prečo sa potom Abrahám rozhodol obetovať ho neskôr, po rokoch?

Moje vysvetlenie je, že v jeho rode, ktorý sa snažil priviesť k Jahvemu, predsa len stále vládol kult babylónskych bohov. Možno len potajomky. Možno ho dlhý čas bez jeho vedomia praktizovali otrokyne a slúžky, alebo pastieri, čo sa starali o jeho stáda. Muselo však prísť k nejakej vnútornej vzbure, možno  v rokoch, keď bolo Abrahámovej rodine ťažšie, zastihla ju chudoba, alebo hlad, a ženy s pastiermi to pripísali na vrub toho, že sa nedodržiavajú staré zvyky. Alebo možno podnecovateľom bola Hagar, prípadne jej priateľky, ďalšie slúžky, ktorým sa nepáčilo, za akých okolností ju Abrahám vyhnal z tábora.

Nech to už bolo tak, či onak, Abrahám tlaku podľahol, podľa mňa však už s vopred pripraveným plánom, ako milovaného syna zachrániť.

Potreboval na to vyvýšiť Jahveho, boha, ktorému slúžil on. A tak vzniklo rozprávanie, ako mu anjel v poslednej chvíli zastavil ruku nad oltárom, keď zdvíhal nôž, aby prepichol Izákovo srdce a ukázal mu na barana, zakliesneného v kroví.

Ponechajme každému čitateľovi na jeho vlastnej vôli,, či tento skutok príjme ako skutočný zázrak, alebo Abrahámom naplánovanú udalosť. V každom prípade sa však stalo čosi, čo si zaslúži pozornosť a čo svojim spôsobom zmenilo dejiny.

Vodca akéhosi malého pastierskeho kmeňa, ktorý sa skladal z jednej široko rozvetvenej rodiny, sa vzoprel proti starodávnemu zvyku a nahradil ho novým. Ľudskú obetu vystriedala zvieracia. Abrahám sa musel prikryť vôľou kohosi, kto bol mocnejší a všemohúcejší, než strašní bohovia Sumeru, Babylonu, Egypta, či Feničanov. Musel vyvýšiť svojho Boha a spraviť ho Bohom všetkého.

Či ho už k tomu priviedla vlastná, hlboká viera, alebo vypočítavosť, je vec dohadov. Bol to však skutok, ktorý priniesol nový rozmer do vtedajšieho náboženského systému.

Mať otca a deda, ktorý sa dokázal vzoprieť zákonom babylonských kňazov muselo byť silnou inšpirujúcou vzpruhou aj pre Izáka a Jakoba. Nečudo, že sa hneď od začiatku naučili rozmýšľať v medziach jahvizmu a Abrahámov boh sa pre nich stal živým a konajúcim bohom. Pritom to boli ľudia s typickými človečenskými neduhmi – a tak sú aj v Starom zákone vykreslení. Jakub oklamal svoje dvojča, Ezava, a za to bol po rokoch oklamaný aj on.

Jeho príbeh je taktiež všeobecne známy. Po roztržke s Ezavom odišiel k svojmu strýkovi Lábanovi. Pri studni stretol Ráchel a okamžite sa do nej zamiloval. Lában mu ju prisľúbil, no pod podmienkou, že si u neho odrobí sedem rokov. Jakob na dohodu pristal. Keď však sedem rokov uplynulo, Lában mu počas svadobnej noci doviedol Rachelinu staršiu sestru Leu, zahalenú závojom. Jakob ju nespoznal a prijal ju za manželku. Až ráno zistil, že bol podvedený. Keď sa spýtal Lábana, prečo to spravil, dostal odpoveď, že zvykom je, aby sa najprv vydala staršia dcéra, až potom mladšia a keď chce Ráchel, musí slúžiť ďalších sedem rokov. Jakob aj na to pristal…

O čo išlo? O veľkú lásku, schopnej každej obete, alebo o ďalší zo zvykov Babylonu. O lásku iste išlo, ale podobné zvyky nachádzame u nomádskych pastierskych kmeňoch ešte aj dnes. Pozrime sa, čo o tom píše Zenon Kosidowski v knihe ,,Čo rozprávajú proroci“. Citujem:

,,Rovnako starý je aj zvyk odpracovať určitý počet rokov v tesťovom dome za dcéru, budúcu manželku, a je skoro neuveriteľné, že tento zvyk sa zachoval u niektorých národov ďalekého východu. Ešte v 19 storočí sa muselo u Tatárov a Sýrčanov tesťovi slúžiť.“

Aj nemecký cestovateľ Buchard v knihe cesta po Sýrii píše:

,, Raz som stretol mladého človeka, ktorý osem rokov pracoval len za stravu, na konci tohto obdobia mal dostať za ženu dcéru svojho zamestnávateľa, za ktorú by inak musel zaplatiť sedemsto piastrov! Aká zarážajúca podobnosť s Jakobom a Ráchel.“

pokračovanie

 

(v pondelok sa vrátim k Brele a téme Starého zákona dám pauzu, pokračovanie bude cca o týždeň)

Zuzana Kuglerová: zhudobnené básne

26.10.2025

Matička PROSTOTA Matička Prostota, ty, čo si ešte svätá. Strelia ťa spod plota uprostred psieho leta.

Polnočná

21.10.2025

Dnes tu sme, zajtra nemusíme. Tak nejak cítim, že by tu niečo malo zostať a keďže viem, že ma na tejto platforme stále ludia vyhľadávajú, dávam sa sem, v svojej poézii

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Izrael, Palestína, Hamas, Pásmo Gazy

Oslobodení izraelskí rukojemníci žiadajú vrátenie tiel, ktoré zostali v Gaze

09.11.2025 06:45

V Pásme Gazy sa stále nachádzajú telá piatich rukojemníkov - ide o štyroch Izraelčanov a jedného cudzieho štátneho príslušníka.

Johann Wadephul, Sýria, Damask

Sýrski utečenci rozhádali nemeckú vládu. Jedni ich chcú deportovať, druhí chrániť

09.11.2025 06:00

Zatiaľ čo kancelár Friedrich Merz presadzuje návrat migrantov do Sýrie, minister zahraničných vecí Johann Wadephul tvrdí, že ju stále nemožno považovať za bezpečnú krajinu.

Národná univerzitná nemocnica generála M. R. Štefánika

Nemocnica vo Vajnoroch vzniká za zatvorenými dverami, dopravný expert varuje pred ochromením dopravy

09.11.2025 06:00

Štát stavia nemocnicu za 1,2 miliardy, no detaily jasné nie sú - postaví ju nakoniec súkromník? Odborníci tiež varujú, že bez riešení hrozí kolaps dopravy.

Remišová

Fico priznal, že vystavil obyvateľstvo nárastu kriminality, tvrdí Remišová

08.11.2025 22:10

Podľa Remišovej je „šialené“, že súčasná vládna moc si z občanov Slovenska urobila pokusných králikov.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 372
Celková čítanosť: 1461204x
Priemerná čítanosť článkov: 3928x

Autor blogu