Založ si blog

Serenáda pre starca (4): možno to bol len letný ošiaľ, možno, že osudová láska, možno len hlúpa nevera…

 Predošlá časť

 

Duša a telo často vedú medzi sebou spor. Keď je dobre telu, duša býva nadurdená, aspoň občas, ako tá moja. Má svoje tajné záhrady, v ktorých sa chce túlať. Lenže telo chce, aby sa tešila zo slniečka, z mora, z vetra, vĺn a nekonečnej oblohy. Núti ju nepadať do spomienok, zabudnúť na hĺbky, zamurovať vchod do tajných záhrad.

     A duša, dušička, si vždy nájde spôsob, ako ujsť pozornosti tela…

     Tak som si povedala, že tú svoju nenechám blúdiť, že jej dám opraty. Hneď zrána som sa vybrala na pláž. Nie do zátoky Lady chobotnice, ale na koniec Brely. Bol tam malý pontónový mostík z dreva a člnok, čo sa hojdal na hladine.

     Akýkoľvek maliar by z toho pohľadu spravil gýč. No to, čo namaľovala samotná príroda, bolo úchvatné a okúzľujúce. Slnko pálilo priamo na kamienky. Akoby každý z nich bralo do dlane a dýchalo naňho horúci dych.

     Natrela som sa opaľovacím krémom s obsahom Betakaroténu. Mám rada červenkastý nádych, ktorý po ňom dostáva pokožka. Pripomína mi tanec slnečných lúčov na mojom tele.  Rozotrela som si krém po rukách, nohách aj bruchu, vychutnávajúc dlhé a vláčne pohyby. Slnko nad mojou hlavou bolo čoraz intenzívnejšie. Ľahla som si na rozpálené kamene a celou svojou bytosťou vnímala teplo, čo z nich sálalo. Horúce slnečné lúče čoskoro ukolísali moju dušu na stavu beztiaže a moja myseľ mohla blúdiť vesmírom ticha, čo ma obkolesovalo. Hlava sa vyprázdnila, kolotoč myšlienok sa zastavil. Mám rada také okamihy, keď je telo úplne uvoľnené a rozmaznávané teplom… Vtedy vždy prinúti dušu, aby prestala bolieť a tešila sa z chvíle, čo jej je daná.

    Ležala som tam asi hodinu, až kým ma horúčava neprinútila vstať a vojsť do vody. Vlny ticho udierali o kovové stĺpiky pontónu. Pri jednom z nich sa plazil k brehu morský ježko, celý čierny. Vynímal sa v azúrovej vode. Kedysi, v časoch, keď som bola len dieťaťom, objavujúcim svet, by som ho iste chcela chytiť a vziať si ho so sebou. Teraz som ho nechala, nech si ide svojou cestou. Alebo nech z nej vybočí, ak chce.

    Tak, ako ja som kedysi dávno vybočila z tej mojej.

    Urobila som zopár temp a zaplávala si smerom do morských diaľok, keď sa predo mnou zjavili dve malé rybky. Len také čierne nič, dlhé, ako dva prostredníky, spojené bruškami proti sebe. Pozreli sa na mňa veľkými ligotavými očami a zmizli. Plávala som ďalej. V priezračnej vode, ktorá pod trblietaním slnka dostávala farbu smaragdu, sa zrazu objavil celý húf podobných rybiek. Zvedavo ma obklopili a plávali so mnou. Bolo to celkom zábavné, až do chvíle, kým sa nezjavili ďalšie – už väčšie a trochu drzejšie. Pár z nich ma šťuchlo do nohy. Tak ako pri stretnutí s Lady chobotnicou som dostala strach. Zdalo sa mi, že sa mi rybky prihovárajú svojou nemou rečou a snažia sa mi povedať:

    ,,Čo tu vôbec robíš? Toto je náš svet, príliš nádherný na to, aby sme doňho vpustili človeka!“

    Tá predstava bola taká intenzívna, že som sa jej rozhodla podvoliť. Obrátila som sa k brehu a plávala nazad, obkolesená húfom čiernych rybiek, až kým som nezacítila pod nohami dno. Len čo sa tak stalo, akoby švihnutím zázračného prútika zmizli – a ja som bola opäť v zátoke sama. Bola menšia, než zátoka Lady chobotnice, vytvarovaná do oblúka, ako luk. Ľudia sem takmer nechodili, pretože bola od Brely dosť ďaleko, najmä nie ráno a dopoludnia. Vtedy bola prázdna. Na kraji zátoky sa týčil k nebu veľký kamenný masív. Na jeho okraji rástla levandula, rozvoniavala tak, ako to vie len ona. Vyšla som z vody a sadla si na kameň neďaleko trsu levanduly. Kým som sa sušila, zbierala som jej klasy. Až pôjdem domov,  narobím si z nej voňačky. Pre priateľov a známych. Pridám k nej kamienky z pobrežia, pár mušličiek, zelené schránky po morských ježkoch – a budem mať darčeky podľa svojho gusta.

    Slnko už bolo vysoko, priamo nad mojou hlavou, keď som zacítila hlad. Bol čas na obed. Obkrútila som si okolo plaviek priesvitnú šatku a vybrala sa po starých kamenných schodoch nazad do kuče.

   Ten môj ma čakal na balkóne. Sedel na kresle, nohy mal vyložené na protiľahlej stoličke a v rukách, ako vždy, sudoku. Keď som vošla, hlboko vtiahol do seba vôňu.

    ,,Bola si v Levandulovej zátoke…“ skonštatoval.

    ,,Uhádol si,“ zasmiala som sa. ,,Len čo sa najem, pôjdem tam zas.“

    ,,Asi bude lepšie, keď tam pôjdeš až zajtra. Zastavil sa tu ten maliar z Moskvy… Vraj ťa chce namaľovať .“ Zmiatla som sa. Maliar z Moskvy mal kľúčik od nebezpečnej Pandorinej skrinky, ktorú som už nikdy nechcela otvoriť… Mal však aj svoj vlastný príbeh lásky.

    ,,Nechcem sa dať nakresliť!“ vzdorovala som svojej vlastnej túžbe.

    ,,Ale s ním sa chceš stretnúť, však?“ opýtal sa ma ten môj s trochou sarkazmu v hlase.

     ,,Nežiarli…“ usmiala som sa naňho. ,,Nemáš na čo… Chcem si ho iba vypočuť. Mal tam portrét svojej dávnej lásky. Spomínal, že s ňou býval pred rokmi tu, v našej izbe. A stále ju hľadá. On nemá v sebe miesto pre inú, len pre tu svoju. A mňa chce maľovať len preto, že mu ju niečím pripomínam.“

Neodpovedal mi, len sa viac zahrúžil do sudoku. Podľa toho som vedela, že mu moje vysvetlenie nestačí.

 

pokračovanie

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Levandulova zátokaLevandulová zátoka

more

 

 večerné more

 

copyright: autorka článku

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

koľajnice, zmena

V Nemecku horel vlak, dvaja cestujúci sú zranení

27.04.2024 06:08

Dvaja ľudia utrpeli zranenia po tom, čo regionálny vlak v južnom Nemecku zastavil použitím rýchlobrzdy a následne začal horieť.

Russia Putin

Prepych a pád Putinovho generála. Aký luxus si užíval a ohrozí jeho škandál ministra obrany?

27.04.2024 06:00

Timur Ivanov protekčne prideľoval zákazky podnikateľovi, ktorý mu na revanš bezplatne postavil vilu a zadarmo obnovil nehnuteľnosť z 19. storočia.

Ondrej Lunter, župan, Michal Urda, primár, Martin Caudt

„Pľúciarov“ je zúfalo málo: Pacienti čakajú mesiace a čoraz viac ich zostáva úplne bez lekára

27.04.2024 06:00

Podľa posledných údajov NCZI na Slovensku 163 pneumologických a ftizeologických ambulancií, teda 303 lekárov a sestier, vybavilo za rok 763 709 návštev pacientov.

koláž, fotky, mReportér

Známe kúpeľné mesto je pýchou Slovenska, ale aj ikonický vodopád, pri ktorom nakrúcali seriál, ktorý milujú milióny ľudí

27.04.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1335703x
Priemerná čítanosť článkov: 3610x

Autor blogu