Založ si blog

Starec a Pútnička

„Čo je to?“ opýtala sa Pútnička.
Hlas Starca sa trochu triasol:
„Veď vidíš. Hora.“
„Vidím. Len je akási čudná.“ Odpovedala mu. „Tvrdá. A suchá.“
„Všimla si si to.“ Skonštatoval Starec zamyslene.
„Áno.“ Prikývla Pútnička. „Je celkom iná, ako ostatné hory. Len neviem prečo.“
„Lepšie sa jej prizri.“ Poradil jej Starec. „Obzri si ju. A keď bude treba, vystúp na ňu. No predtým, ako pôjdeš, prijmi odo mňa malý darček. Neotváraj ho skôr, ako prídeš celkom hore. Je to dôležité.“
Podal Pútničke plátené vrecko. Poďakovala sa a vychystala sa obzrieť horu. Zo všetkých strán bola rovnaká. Kamenná, strmá, plná suchoty.
„Starec mi vravel, že mám vystúpiť až na jej vrchol.“ Povedala si Pútnička. „Iste tam nájdem niečo zaujímavé.“
Výstup bol namáhavý a zdĺhavy. A keď sa po mnohých dňoch dostala hore, znovu nenašla nič, len kamene. Unavene si sadla na jeden z nich. Vtedy si spomenula na vrecúško z plátna, ktoré jej Starec dal. Otvorila ho. Našla v ňom plno semien.
„Aha, už viem.“ Zaradovala sa. „Mám ich tu zasiať. Aby kamenná hora ožila.“
Vzala semená do hrsti a rozsypala ich okolo seba.  Ale kamenná hora ich neprijala. Zostali ležať na skalách. Prišiel vietor a rozfúkol ich.
Sklamaná Pútnička sa vybrala na cestu nazad, k úpätiu hory. Starec ešte vždy sedel tam, kde aj predtým.
„Tvoj dar bol zbytočný.“ Povedala mu. „Možno si si myslel tak, ako ja, že hore pomôže. Zostala však takou, aká bola aj predtým. Načo si ma tam vôbec posielal? Aký to malo zmysel?“
„Je to hora negativizmu. Čokoľvek dobré, čo sa jej budeš snažiť dať, od seba odvrhne. Kameň nepremeníš na trávu. Ale aj tak si urobila veľkú vec, že si na ňu vystúpila.“ Pochválil Starec Pútničku.
„Nemyslím.“ Pokrútila hlavou. „Bolo to márne.“
„Nebolo.“ Usmial sa Starec. „Veď sa len obzri okolo seba.“
Pútnička ho poslúchla. A zbadala niečo nevídané. Kamennú horu obkolesovala zeleň, stromy, rozkvitnuté lúky, plné kvetín.“
„To sú tie semená, ktoré si vypustila. Kamenná hora ich síce neprijala, vypľula ich zo seba, no vietor ich zobral a zasial ďalej.“
„Neobyčajné semena.“ Zadivila sa Pútnička.“
„Áno.“ Prikyvol Starec. „Semená slov. O radosti. O nádeji. O živote, ktorý chce kvitnúť a byť plný vôní.“
Až vtedy Pútnička pochopila, že jej výstup na Kamennu horu, aj keď bol namáhavý a zdĺhavý, mal zmysel. Vedela, že horu, ktorá ma rada svoje kamene, nikdy nezmení. Ale ten život, čo vietor rozfúkol do šíreho sveta, stál za to.

 

 

 

Vianočná báseň

22.12.2023

December si zas Na perie z dažďa privyká. Boh ukryl svoje srdce Do medovníka. A čas je múdry blázon, Čo zobral všetkým kráľom Koruny. Polnočná omša Brnká na struny. Náhle sa vystrie vesmír, Dažďom spútany A siaha do hviezd Roztrasenými prstami. Že vraj som vaše, Teší sa dieťa, Čo v jasliach zohrievajú Kravičky. Anjel ho prikryl, Koledou, tónom z pesničky. Tak [...]

Ne/STRETNUTIE

07.04.2023

„Pútnička, kam si zmizla?“ „Nepoviem. Odišla som.“ „Prečo?“ „Nechce sa mi tu už byť s vami. Som unavená.“ „Z čoho…“ „Z vás… Ako míňate slová. Ste ako Maruškin otec. Nemajú pre vás cenu.

Dievčatko a zápalka

14.03.2023

„Už si rozkvitla?“ „Ano.“ „Trvalo Ti to dlho. Veľmi dlho.“ „Ja viem.“ „Prečo?“ „Na začiatku bola samá neláska. Toľko nelásky, že sa mi z toho krútila hlava. Uletela som z toľkého točenia.“

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

rozpravkarka2

Tak som sa vrátila... O trochu smutnejšia. Pretože zo sveta sa stratila rozprávka o troch grošoch. Mám pocit, že ju musím znovu nájsť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 370
Celková čítanosť: 1335467x
Priemerná čítanosť článkov: 3609x

Autor blogu